Red Bull negeerde als enige team de instructies van de FIA

Er was na afloop van de GP van Australië veel te doen rondom de diskwalificatie van Daniel Ricciardo. Opvallend is echter dat Red Bull niet het enige team was dat met problemen kampte maar dat het wel als enige de instructies van de FIA negeerde.
image
Red Bull bouwde immers een andere brandstofsensor in omdat het vond dat de standaard door de FIA ter beschikking gestelde sensor een te grote foutmarge had. De FIA liet tegenover Red Bull echter weten dat het de na de derde oefensessie geplaatste sensor opnieuw moest vervangen. Het moest na afloop van de kwalificatie de originele sensor opnieuw inbouwen maar daarop ging Red Bull niet in. Anderzijds vroeg het Red Bull om een ruimere marge voor haar brandstoftoevoer toe te passen om er zeker van te zijn dat de legaliteit niet ter discussie kwam te staan. De FIA aanvaardde echter wel dat er een verschil tussen beide sensors was.

Het team besloot uiteindelijk om haar eigen systeem te blijven gebruiken en zo het brandstofverbruik te meten. Tijdens de race liet de FIA echter weten dat het brandstofverbruik nog steeds te hoog was. Het gaf dan ook aan Red Bull de instructie om het brandstofverbruik terug te schroeven.

“De technisch afgevaardigde van de FIA bekeek de telemetriegegevens van Red Bull en zag dat het brandstofverbruik te hoog was. Hij contacteerde het team om hen de kans te geven om te beantwoorden aan de instructies die daarvoor aan Red Bull gegeven waren om het brandstofverbruik terug te schroeven zodat het binnen de limiet lag van de gehomologeerde sensor,” luidde het in een mededeling van de FIA. “Het team opteerde ervoor om dat niet te doen.”

Andere teams, waaronder Mercedes, kregen tijdens het raceweekend eveneens de instructie van de FIA om het brandstofverbruik naar omlaag te doen.

“Wij hebben vrijwillig onze waarden naar omlaag aangepast en zijn zo tijdens de kwalificatie enkele tienden verloren,” zei Toto Wolff tegenover Auto Bild Motorsport.

Volgens de firma Gill Sensors, die de brandstofsensors levert, zijn ruim 52 procent zo nauwkeurig dat ze binnen een foutmarge van 0,10 procent blijven. 92 procent van de sensoren bevinden zich binnen een foutmarge van 0,25 procent.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}