“Red Bull, Toro Rosso en Renault rijden met een handicap”

Renault is teruggekeerd naar haar MGU-K van 2016 om zo de betrouwbaarheidsproblemen met haar 2017-motor op te lossen. Daardoor rijden de drie teams die met Renault-motoren rijden met een ‘handicap’.

Renault ontwikkelde een nieuwe motor voor 2017 en daar hoorde ook een nieuw energy recovery system bij. Dat ERS zorgde echter voor heel wat problemen tijdens de wintertests, en dan specifiek de MGU-K.

De drie teams die met Renault-motoren reden, Renault, Red Bull en Toro Rosso, verloren tijdens de wintertests heel wat tijd door de motorproblemen en er werd dan ook gevreesd dat de teams ook in Australië met gelijkaardige problemen zouden geconfronteerd worden.

Renault beloofde een oplossing uit te werken tegen de eerste race van het seizoen en daarvoor heeft het moeten teruggrijpen naar de MGU-K van 2016.

“Er zaten slechts tien dagen tussen de laatste testdag en de race in Melbourne. We hadden geen andere keuze”, zei Remi Taffin, technisch directeur bij Renault F1, tegenover ‘Motorsport.com’.

De MGU-K van 2016 zou echter twee nadelen hebben. De versie uit 2016 zou niet alleen minder krachtig zijn maar ook nog eens vijf kilo zwaarder zijn. De resultaten van Renault, Red Bull en Toro Rosso leiden daar uiteraard onder, aangezien dat de rondetijden negatief beïnvloedt.

Taffin liet tot slot ook weten dat vermoedelijk pas tegen de vijfde of zesde race, dus waarschijnlijk tegen de GP van Spanje, een nieuwe 2017-versie van de MGU-K geïntroduceerd zal worden. Tot dan zullen de teams met Renault-motoren een nadeel ondervinden. Uiteraard is dat nadeel echter kleiner dan met een onbetrouwbare motor moeten rijden …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print