Reddingsactie van DHL voorkomt een transportcrisis in de F1

Australian Grand Prix
Australian Grand Prix

Afgelopen weekend heeft DHL moeten ingrijpen om ervoor te zorgen dat alle teams hun materiaal op tijd in Australië zouden hebben.

Drie teams verscheepten materiaal via een schip dat in tweeënveertig dagen van Europa naar Australië zou varen. Door allerlei problemen en de oorlog in Oekraïne had het schip echter een week vertraging opgelopen en daardoor dreigden drie teams hun materiaal niet op tijd in Melbourne te krijgen.

DHL schoot echter te hulp en stuurde twee vliegtuigen naar Singapore om de containers van de teams op te pikken en via de lucht naar Melbourne te brengen. Eind goed, al goed want de teams kregen hun laatste containers op maandag.

Paul Fowler, Vice President Motorsport Logistics van DHL, reisde naar Singapore om persoonlijk toezicht te houden op de reddingsoperatie.

“Alle teams hebben vijf teamsets, en dat worden er nu zes, door de extra races”, legt de DHL-manager uit.

“Dus de spullen die je ziet in de garages, aan de muren, de pitlane portalen, de zitstokken waar het teampersoneel op zit, worden allemaal over zee aangevoerd.”

Maar vertragingen in het vervoeren van hun materiaal is niet het enige probleem van de Formule 1, ook de stijgende energieprijzen beginnen hun tol te eisen.

“Er is nu bijna een biedingsoorlog,” zei Fowler. “Tarieven van Europa naar Azië naar Europa die eerst op ongeveer 900 dollar per container pekten, zijn nu ongeveer 20 000 dollar!”