“Regen tijdens enige oefensessie GP van België vormt een risico en grote uitdaging voor de F1-teams”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Het ziet er naar uit dat het vrijdag gaat regenen in Spa-Francorchamps en dat is een reden tot bezorgdheid voor de F1-teams. Tijdens de GP van België is er immers een format met sprintrace wat betekent dat er slechts één oefensessie is. Het wordt dan ook een erg uitdagend raceweekend voor de teams.

Een raceweekend met zogenaamd ‘sprintformat’ vormt sowieso al een uitdaging voor de F1-teams. Er is dan immers slechts één oefensessie van een uur waarin de afstelling van de wagen voorbereid kan worden alsook updates geëvalueerd moeten worden. De teams introduceren dan meestal geen grote updates op hun wagen.

Op Spa-Francorchamps wordt er vaak echter wel met een speciaal voor dat circuit gebouwde achtervleugel gereden, net zoals dat ook in Monza duidelijk het geval is. De wagen goed proberen afstellen wordt dan ook een uitdaging. Bovendien zou het best kunnen dat het op vrijdag regent, wanneer de oefensessie en kwalificatie wordt verreden, terwijl er later tijdens het raceweekend drogere omstandigheden zijn.

Voeg daar ook nog eens de in Silverstone geïntroduceerde nieuwe bandencompounds toe en je beseft dat de teams voor erg moeilijke keuzes op het vlak van het afstellen van de F1-bolides staan. Bovendien kunnen er na de enige oefensessie en de kwalificatie geen grote wijzigingen aan de afstelling meer gedaan worden want dat is een inbreuk op de parc fermé-regels.

“Op Spa is er duidelijk een grotere bezorgdheid want we gaan een natte eerste oefensessie krijgen, wat er vaak gebeurt,” aldus Tom McCullough, performance-directeur bij Aston Martin. “We gaan nu iets vroeger naar Spa, voor de zomerpauze in augustus.”

“Je gaat wat je afstelling betreft echt moeten vertrouwen op je simulaties. We leren nog steeds over deze nieuwe banden. Je duikt het weekend in en je moet al meteen beslissen over je afstelling met weinig en veel brandstof, een afstelling voor regen en dat allemaal tijdens één oefensessie op een erg uniek circuit.”

Mochten teams beslissen om na de kwalificatie die op vrijdag plaatsvindt alsnog wijzigingen te doen aan hun wagen dan zullen ze de sprintrace en de race op zondag vanuit de pitlane moeten starten. Teams die hun afstelling goed of slecht voor elkaar hebben, het kan voor spektakel gaan zorgen …