Renault erkent schuld en start onderzoek naar motorproblemen

Renault Sport F1 gaat onderzoeken waarom Daniil Kvyat en Max Verstappen tijdens de GP van China een probleem kregen met hun motor.

Beide rijders moesten opgeven tijdens de race op het Shanghai International Circuit. De opgave van Max Verstappen maakte het extra pijnlijk omdat de Nederlander een erg sterke race had gereden en enkele ronden voor het einde aan start-finish plots de handdoek moest gooien.

Bij Renault erkennen ze alvast schuld, nadat er eerder tijdens het weekend ook al problemen waren voor Daniel Ricciardo.

“We hadden in China verschillende problemen en we hebben de rijders niet het materiaal gegeven dat ze nodig hadden. Tijdens de kwalificatie was er een probleem met de motor van Daniel Ricciardo en we hebben toen de ICE uit voorzorg vervangen. Vervolgens waren er ook onvoorziene problemen tijdens de race. Momenteel gaan we er van uit dat Daniil en Max hetzelfde probleem met de ICE hadden. We hebben een gelijkaardige specificatie op de dyno en op het circuit getest en dat gedurende honderden kilometers. Er was toen geen enkel probleem, dus daarom moeten we nu te weten komen waarom er nu wel een probleem was. We hebben dyno-tests gepland voor de komende week zodat we terug paraat zijn tegen Bahrein,” aldus Rémi Taffin, de operationeel directeur bij Renault Sport F1.

Uiteraard was ook Cyril Abiteboul, het hoofd van Renault Sport F1, niet tevreden over de prestaties in China.

“Als bedrijf steken we de hand in eigen boezem indien je zelf tekort bent gekomen, en dat doen we nu dus ook. Zoals verwacht paste China niet echt bij ons, maar we hadden ook verschillende problemen op het vlak van de betrouwbaarheid. We hebben bij sommige wagens vroeger dan gepland nieuwe power units moeten introduceren, maar dat heeft er ook voor gezorgd dat sommige motoren ook nog met de kinderziektes kampen van die eerdere generatie. Het zorgde voor een nieuwe uitdaging die we moesten zien te overwinnen, maar we dachten dat we het onder controle hadden. We hebben reeds met Red Bull en Toro Rosso gesproken en er valt niet veel meer te zeggen dan dat we de oorzaak van de problemen moeten onderzoeken en vervolgens maatregelen moeten nemen om een herhaling ervan te voorkomen. We moeten zo snel mogelijk 100 procent betrouwbaar worden,” aldus Cyril Abiteboul. “Met nog vijf dagen te gaan tot het raceweekend in Sakhir zal dit opnieuw een test voor ons worden. We zullen echter reageren en maatregelen nemen, net zoals we dat na Melbourne ook gedaan hebben.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}