Renault verwacht twee gridpenalties per wagen dit seizoen

Volgens motorleverancier Renault zullen de wagens die met een motor van de Franse fabrikant rijden dit seizoen gemiddeld twee gridpenalties oplopen.

Ferrari en Honda hebben dit seizoen de eerste ’tokens’ gebruikt om hun motoren te verbeteren. Bij Mercedes en Renault voorzien ze ondertussen enkele verbeteringen zonder zogenaamde ’tokens’ te gebruiken. Bij Renault zullen de updates vooral de betrouwbaarheid van de motor verbeteren (Lees: Renault introduceert cruciale betrouwbaarheidsupdate).

Sommige rijders die met een Renault-motor rijden zitten nu echter al aan hun vierde motor van het seizoen, wat het maximaal aantal toegelaten motoren is. Vanaf een bijkomende motor volgt een gridpenalty van tien plaatsen.

Bij Renault laten ze in de aanloop naar de GP van Canada weten dat er rekening dient te worden gehouden met gemiddeld twee gridpenalties per wagen die met de Renault-krachtbron rijdt.

“Vanuit sportief vlak doen we een schadebeperking. We moeten eraan beginnen denken om de vijfde motor te gebruiken. Niet omdat we de vierde niet kunnen gebruiken, maar wel zodat we reeds de vijfde kunnen beginnen gebruiken,” aldus Cyril Abiteboul van Renault Sport F1. “Ik weet dat er heel wat frustratie is. Maat een gridpenalty van tien plaatsen op een circuit waar een wagen sowieso niet op zijn normale plaats start kan je makkelijker goedmaken.”

Daarmee verwijst Abiteboul overduidelijk naar de gridpenalty die Max Verstappen sowieso reeds voor de GP van Canada heeft.

“Het spijt me voor de teams die met een motor van ons rijden maar ik denk dat het niet veel uitmaakt voor het kampioenschap,” aldus Abiteboul.

Tijdens een volgende upgrade zal Renault ’tokens’ gebruiken om haar motor te verbeteren, wat dan weer de inzet van een zesde motor betekent en een bijkomende gridpenalty van tien plaatsen.

“Het zal sowieso gebeuren. Misschien twee keer dit seizoen,” besluit Abiteboul.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}