Renault wil budgetplafond voor motorleveranciers in de F1

Renault heeft voorgesteld om in de F1 een budgetplafond voor motorfabrikanten in te voeren zodat de concurrentie eerlijker wordt.

Aangezien het tokensysteem is afgeschaft hebben de motorfabrikanten veel meer vrijheid om hun motoren doorheen het seizoen te ontwikkelen. Jerome Stoll, de voorzitter van Renault Sport Racing, meent dat het budget uitgegeven aan motoren onder toezicht moet worden gehouden.

“Hybride is interessant, maar uiteindelijk zitten we wel met de kosten van deze technologie. We moeten de kosten nauwlettend in het oog houden. We moeten bekijken hoe we de uitgaven voor de ontwikkeling van de teams kunnen controleren en kunnen verminderen,” aldus Stoll.

Jean Todt krijgt van Stoll gelijk wanneer men spreekt over luidere en simpelere motoren waar fans terug naar verlangen. Allebei denken ze dat de teams in de technologie geïnteresseerd blijven.

“Men moet rekening houden met het feit dat we ook concurreren omwille van nieuwe technologieën. De introductie van de hybride motoren betekent dat we ook goed willen doen voor het milieu. Door dit soort van krachtbronnen hebben we dertig tot veertig procent minder verbruik. Dit toont hoe we kunnen strijden zonder de aarde te willen verwoesten.”

Helmut Marko, de adviseur van Red Bull, daarentegen wil luidere motoren zonder kunstmatige ingrepen. Hij heeft dan ook een uitgesproken mening over het idee om de uitlaten in de sport luider te maken.

“Niemand zal dat kopen. We hebben weer gepaste motoren nodig. Motoren met veel kracht en geluid. De rijder moet hiervoor weer de cruciale factor zijn en niet de ingenieur. Ik wil een persoon bewonderen die een buitengewone job uitoefent,” klinkt het bij Marko.

Geschreven door Anouck Jaspers
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}