Sainz: “Ik leer nog steeds de kunstjes van Hülkenberg”

Carlos Sainz zegt dat zijn achterstand ten opzichte van Nico Hülkenberg voor een groot deel komt omdat hij zich nog steeds moet aanpassen aan zijn nieuwe team. De Spanjaard leert nog de “kleine trucjes” bij Renault die teamgenoot Nico Hülkenberg al kent.


Terwijl Nico Hülkenberg dit seizoen al twee keer als zesde en één keer als zevende finishte, moest Sainz tevreden zijn met een negende, tiende en elfde plaats.

In Australië had Sainz een probleem met zijn drinksysteem, wat zijn race zeker beïnvloedde. In China wist Sainz zijn teamgenoot in te halen in de eerste bochten van de race, maar hij werd even later opnieuw ingehaald na een incidentje met latere winnaar Daniel Ricciardo in de openingsronde.

“Nico (Hülkenberg) is erg sterk tijdens de kwalificatie”, zegt Sainz. “Ik denk dat hij altijd al sterk was, maar met deze wagen waarschijnlijk nog meer. Hij begrijpt de wagen erg goed.”

“Dat kon je al zien toen ik vorig jaar bij het team kwam. Hij kent die kleine trucjes, kleine dingen die hem erg snel maken tijdens de kwalificatie. Ik moet deze kunstjes nog ontdekken en me eraan aanpassen.

Sainz maakt zich echter nog geen zorgen. “In Melbourne was ik een halve seconde sneller in Q2 van de kwalificatie. De andere twee kwalificaties had ik wat achterstand, maar ik denk niet dat ik me daarvoor zorgen moet maken.”

Sainz is in ieder geval niet verbaasd dat zijn teamgenoot een erg goede start heeft van het seizoen. “Hij heeft al een jaar ervaring met de wagen. Dat helpt hem om op een circuit te komen waar hij met deze wagen al gereden heeft, om te weten hoe de wagen toen reageerde op veranderingen.”

“Hij is erg snel, dat is zeker. Hij is ook nog eens erg ervaren. Elke keer hij de baan opkomt, heeft hij meteen het ritme te pakken.”

“Ik ben aan mijn vierde jaar bezig, maar ik leer nog steeds veel nieuwe dingen over deze wagen. Ik probeer dan ook stap voor stap dichter te komen. Dit seizoen telt 21 races en we hebben er drie gedaan. Tijdens één van die drie was ik de snellere, dus ik maak me zeker geen zorgen. In Bahrein was ik vrij traag om eerlijk te zijn. We proberen dit nog steeds te begrijpen. Maar door de twee races na elkaar (Bahrein en China) was dit moeilijk te analyseren. In China was ik een paar tienden trager en dat vermenigvuldigt zich dan in de race door je positie op het circuit.”

Sainz denkt vooral dat zijn team moet gaan werken aan de snelheid tijdens de race. “Tijdens de kwalificatie zijn we erg goed. Door de degradatie van de banden die we hebben tijdens de race, zijn we niet zo competitief als tijdens de kwalificatie. Dat moeten we dus begrijpen.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}