Sainz: “Spec C is de basis voor een topmotor van Renault”

Hoewel hij er zelf geen gebruik van kan maken heeft de laatste update van de Renault-motor, de zogenaamde ‘Spec C’, Carlos Sainz gunstig gestemd. De Spanjaard denkt dat dit de basis is voor een topmotor van het Franse merk.


In Monza kwam Renault eindelijk op de proppen met een langverwachte update voor haar power unit. Bij het klantenteam Red Bull waren beide rijders enthousiast over de ‘Spec C’ en ze lieten weten dat ze in de buurt kwamen van de voorspelde winst van drie tienden per ronde.

Carlos Sainz, die na dit seizoen de fabrieksformatie van Renault ruilt voor klantenteam McLaren laat weten dat dit een motivatie moet zijn voor de Franse constructeur.

“De Spec C is de basis voor de motor van volgend jaar,” aldus Sainz. “Hij lijkt goed te werken achterin de Red Bull en het team lijkt er tevreden mee te zijn.”

“Dat is alvast een stap in de goede richting. Het is jammer dat we hem dit jaar niet hebben want het zou ons het leven wat makkelijker maken in de strijd met Haas en de Force India’s.”

“Ik heb er alle vertrouwen in dat Renault eindelijk een motor gaat maken van het niveau van Mercedes of Ferrari. Dat in samenwerking met McLaren maakt hopelijk dat ik een beter jaar heb dan dit jaar.”

Max Verstappen slaagde er in Monza in om Valtteri Bottas de hele race achter zich te houden en hij scoorde ei zo na een podium. Toch verklaarde de Nederlander eerder tijdens het weekend dat de Renault-krachtbron Red Bull ongeveer een seconde kostte ten opzichte van de concurrentie.

Het fabrieksteam van Renault blijft met de vorige versie racen omdat ze nog kampen met betrouwbaarheidsproblemen. Sainz laat ook weten dat niets van wat in Monza geleerd is zal toegepast worden op de bolides van hemzelf en teamgenoot Nico Hülkenberg.

“Wij zullen geen ontwikkelingen meer krijgen op motorisch vlak,” gaat de Spanjaard verder. “Wij moeten ons volledig op de auto concentreren.”

“Het is goed dat Red Bull hem al gebruikt, op die manier kunnen onze motorspecialisten daar lessen uit trekken voor de ontwikkeling van volgend seizoen.”

Op dit moment vinden we Renault terug op de vierde plaats in de strijd om de titel bij de constructeurs maar dat is enkel en alleen omdat Grosjean gediskwalificeerd werd in Monza omwille van een illegale vloer.

Sainz hoopt dat de komende updates op aerodynamisch vlak hun werk zullen doen want het wordt geen lachertje om de Haas-bolides achter zich te houden, zij beschikken immers over een ijzersterke Ferrari-motor.

“Ik weet dat ze op de chassis- en aerodynamica-afdeling absoluut volgas werken. We zitten nu eenmaal met deze motoren opgescheept voor de rest van het seizoen.”

“Als de nieuwe aero-onderdelen werken en we slagen erin om die vierde plaats veilig te stellen zal iedereen heel trots en blij zijn,” besluit Sainz.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}