Silly season: wrap-up

Het “silly season” anno 2013 heeft z’n start alvast niet gemist. Meerdere toprijders werden al gelinkt aan een andere werkgever. Maar hoe zit het nu precies?
a:1:{s:9:”file_name”;s:25:”Maleisie_start_Custom.jpg”;}
Het grootste hoofdstuk van dit seizoen gaat ongetwijfeld over Kimi Raikkonen. De Fin bezit een aflopend contract met Lotus, en het ziet er alsmaar meer naar uit dat hij volgend seizoen andere oorden gaat opzoeken. Hoofdreden is ongetwijfeld de mogelijkheid om met Lotus voor de titel te kunnen strijden. Het team uit Enstone begon goed aan het seizoen, met een overwinning voor Raikkonen in Melbourne, maar zoals bekend heeft Lotus niet genoeg budget om de wagen gedurende het seizoen voldoende door te ontwikkelen en zo als serieuze titelkandidaat aanzien te worden.

Het verhaal begon bij Mark Webber, die zijn afscheid aankondigde, en Red Bull baas Dietrich Mateschitz. De Oostenrijker maakte enkele maanden geleden duidelijk dat het een droom van hem was om Kimi Raikkonen naar zijn team te halen. Sindsdien werden de geruchten steeds sterker, tot uiteindelijk een concreet bod kwam voor de Fin. Bij Red Bull zou hij zo’n vijftien miljoen euro gaan verdienen, plus bonussen en sponsoring voor zijn motorcross team Ice1racing. Lotus wil echter alles uit de kast halen om Raikkonen toch in Enstone te houden.

Ondertussen ontbreekt het Raikkonen niet aan luxe, want ook Ferrari zou de wereldkampioen van 2007 opnieuw naar Maranello willen halen, om een team te vormen met Fernando Alonso. Sterker zelfs, Raikkonen zou naar verluidt meer kunnen verdienen bij Ferrari dan bij Red Bull Racing. Hoe het echter zit met de PR-evenementen is niet geweten. Wat wel bekend is, is dat de Fin een gloeiende hekel heeft aan alles wat zich buiten het racen bevindt, en daar wrong het schoentje bij Luca Di Montezemolo meer dan eens. Finse media maakten gisteren al melding dat Kimi Raikkonen er voor zou gekozen hebben om terug te keren bij de Scuderia, al is er nog niets officieel bevestigd.

Intussen werd ook Ferrari-rijder Fernando Alonso aan Red Bull gelinkt. De Spaanse tweevoudig wereldkampioen werd in 2010 met veel toeters en bellen binnengehaald bij Ferrari, ter vervanging van Kimi Raikkonen. Succes wist Alonso echter nog niet te boeken, want telkens moesten hij en Ferrari de duimen leggen voor de combinatie Red Bull – Vettel. Ondertussen kwamen hier en daar al wat frustraties naar boven bij Alonso, met als hoogtepunt de uitspraken in Hongarije. “Een competitieve wagen zoals die van Red Bull” was een verjaardagswens van Alonso. Di Montezemolo greep echter meteen in door Alonso op zijn verplichtingen ten overstaan van het team te wijzen. Ferrari komt steeds op de eerste plaats, en dat heeft de Spanjaard ondertussen geweten. Ook de geruchten over een transfer van Alonso werden meteen de grond ingeboord door de Scuderia. Hij heeft een waterdicht contract met Ferrari tot en met 2016, en kan daar onder geen enkel beding onderuit.

Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel laat het alvast niet aan zijn hart komen wie volgend seizoen zijn teamgenoot wordt. De Duitser gaf al aan geen specifieke voorkeur te hebben. De strijd om het tweede zitje lijkt vooral te gaan tussen Kimi Raikkonen en Daniel Ricciardo. Christian Horner verklaarde zelf al dat Jean-Eric Vergne nog wat ervaring te kort komt om nu al kans te maken op een stoeltje bij het grote Red Bull Racing.

Ook in de middenmoot bevinden zich rijders die nadrukkelijk in beeld zijn bij de grote teams. Zo wordt Nico Hülkenberg genoemd bij Ferrari, ter vervanging van Felipe Massa, maar ook bij Lotus staat de Duitser op de wishlist, mocht Kimi Raikkonen toch vertrekken. Ook Pastor Maldonado bevindt zich op die lijst bij Lotus. De Venezolaan wist vorig seizoen de Grote Prijs van Spanje te winnen met de inferieure Williams, maar slaagde er dit seizoen nog niet in om grote ogen te gooien, met slechts één puntje uit de GP van Hongarije, net voor de zomerpauze.

Het silly season draait dit seizoen vooral rond Red Bull, Ferrari en Lotus. Daar zal het hoogstwaarschijnlijk ook bij blijven, want zowel bij McLaren als bij Mercedes, de andere topteams, liggen de zitjes al een tijdje vast.