“Snellere pitstops zijn een prioriteit”

Red Bull vestigde tijdens de GP van Maleisië een nieuw pitstoprecord. Maar ook de concurrentie blijft niet stil zitten.
image
Tijdens de negentiende ronde vestigde de pitcrew van Red Bull een nieuw record. De pitstop van Mark Webber werd volgens het team afgwerkt in 2,05 seconden.

Ook de concurrentie beseft dat ieder tiende van een seconde cruciaal kan zijn, daarom wordt er intensief getest op pitstops. Twee zaken moeten daarbij in het oog worden gehouden. De pitstops moeten niet alleen steeds sneller afgewerkt worden, de foutmarge moet ook zo laag mogelijk blijven. Wat ben je er immers mee dat je een tiende sneller je pitstops kan afwerken, maar dat er meer fouten gebeuren waardoor veel meer kostbare tijd verloren gaat.

Bij Lotus hebben ze van de pitstops een prioriteit gemaakt. Die moeten sneller afgewerkt worden dan dat nu reeds het geval is.

“Voor zowel mezelf als het team is het belangrijk dat de pitcrew haar pitstoptijden naar omlaag krijgt om competitiever te worden,” zei Paul Seaby, teammanager bij Lotus. “We willen de rijders een betere kans geven om bij de wagens voor hen te blijven en tegelijkertijd bij voorkeur tijd te winnen op de wagens achter hen. We weten dat we het kunnen.”

De pitcrew van Lotus zou de voorbije week nieuw materiaal getest hebben waardoor de pitstoptijden naar omlaag zijn gegaan. Meer dan veertig keer oefende de pitcrew op pitstops.

“Onze beste pitstops bevinden zich nu in de buurt van 2,4 seconden en we presteren op een constante basis tussen de 2,5 en 2,7 seconden en dat voor een ‘live’ pitstop, wat niet slecht is,” besluit Seaby.

Onder een ‘live pitstop’ verstaat Paul Seaby een oefenpitstop waarbij enkele mecaniciens de wagens vooruit laten bollen om een pitstop te oefenen.

“Het komt het dichtste van allemaal in de buurt van een echte pitstop tijdens een raceweekend,” aldus Seaby.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}