Spa-Francorchamps stelt banden en teams zwaar op de proef

De veelbelovende wedstrijd op het circuit van Spa-Francorchamps van komend weekend is voor bandenleverancier Bridgestone een wel zeer speciale wedstrijd. Spa is zoals eerder vermeld het langste circuit op de kalender en beschikt over zeer lange rechte stukken. De wagens moeten hier al hun downforce benutten aangezien de bekende Eau Rouge sterk bergop gaat en vervolgens door een heerlijk lang recht stuk wordt gevolgd.

Veel downforce wil zeggen dat er veel slijtage is voor de banden. De wagens worden echt naar beneden gedrukt door de wind die men bekomt aan de zeer hoge snelheden en dat zorgt er vervolgens voor dat de banden extra wrijving ondergaan tegen het asfalt.

De temperatuur van de banden mag ook niet vergeten worden. De wagens gaan aan snelheden van om en bij de 300km/h en de banden reageren dan ook anders dan bij bijvoorbeeld de eerste bocht op Spa waar men slechts tegen iets over de 60km/h doorgaat. Een verschil van maar liefst 240km/h dus.

Ook de regen mag men niet uit het oog verliezen, het circuit van Spa-Francorchamps beschikt bovendien over een microklimaat. Zo kan het bijvoorbeeld op een deel van het circuit regenen, terwijl het op de rest van het circuit kurkdroog is. Bridgestone heeft besloten haar harde en medium harde banden mee te nemen richting onze ardennen terwijl het vorig jaar voor medium en soft koos. Na de bandentests op Monza wil men daar bij Bridgestone niet van afwijken.

"Spa is opnieuw extreem op gebied van de banden. Het circuit is het langste van het seizoen en dat zorgt voor extra slijtage voor de banden. Door de rechte stukken kiest men uiteraard voor de maximale downforce. Nog eens extra slijtage voor de banden dus. Daarnaast heb je ook nog eens het weer in België, waardoor het vaak plots begint te regenen. Het zal voor iedereen hier hard werken worden maar vooral voor onze mensen die instaan voor het bandenwerk. We hebben voor harde en medium banden gekozen voor dit jaar omdat we eerder al problemen hadden met de temperatuur van de banden. Met de harde compound zou dit minder problemen moeten geven op de rechte stukken. De zachte banden lieten we dus achterwege voor Spa", aldus de chief development van Bridgestone, Hirohide Hamashima.