Er zullen tijdens het F1-seizoen 2025 speciale ‘koelvesten’ geïntroduceerd worden maar er zou nog geen verplichting zijn om ze tijdens bepaalde races of erg warme omstandigheden te dragen.
Tijdens de GP van Qatar in 2023 werd duidelijk dat er extra maatregelen genomen moesten worden om oververhitting van de rijders in extreem warme weersomstandigheden te voorkomen. Verschillende rijders raakten onwel of moesten overgeven tijdens de race. Zo moest Logan Sargeant opgeven tijdens de race, gaf Esteban Ocon over in zijn wagen en ook Lance Stroll verloor even het bewustzijn.
De FIA en de Formule 1 lieten weten dat ze een actieplan zouden opstellen om met een oplossing te komen. Zo werden er verschillende mogelijkheden voorgesteld, waaronder zelfs een koelsysteem in de wagens, een soort ‘airco’. Dat systeem bleek echter te complex om in te bouwen in de wagens en nu zou er beslist zijn dat er speciale shirts voorzien van een koelsysteem, vergelijk het met ‘koelvesten’, zou geïntroduceerd worden die de rijders onder hun racepak kunnen dragen.
Komend seizoen zouden de rijders nog kunnen kiezen om de ‘koelvest’ niet te dragen maar dan zou er wel verplicht 500 gram toegevoegd worden aan de wagen, dit om de rijders zonder koelvest geen concurrentieel voordeel te bezorgen.
In de koelvesten zou zo’n 50 meter aan leidingen verwerkt zijn die een gekoelde vloeistof rondpompen. De technologie zit nog niet verwerkt in de huidige wagens voor het F1-seizoen 2025 en daarom werd beslist om het systeem pas toe te passen bij temperaturen vanaf 31 graden Celsius en om 500 gram toe te voegen bij rijders die het dan niet gebruiken. Vanaf 2026 zou het systeem vervolgens verwerkt worden in de elektrische systemen van de nieuwe generatie F1-bolides.