Stefano Domenicali over het cruciale F1-seizoen 2026: “Misschien zullen er in het begin verschillen zijn maar uiteindelijk zal het convergeren”

FIA
FIA

Stefano Domenicali, de CEO van de F1, laat optekenen dat het mogelijk is dat er verschillen zullen zijn tijdens de beginfase van de nieuwe regels in 2026 maar hij benadrukt dat het startveld uiteindelijk zal convergeren.

De Formule 1 staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk want in 2026 gaan de huidige regels op de schop en begroeten we een F1 met geheel nieuwe regels op technisch en competitief gebied. De verwachtingen zijn dan ook hoog na een periode van intense duels na de geslaagde implementatie van de huidige regels.

Er heerst ook een zekere ongerustheid dat de nieuwe regels er in de beginfase voor zorgen dat er een groter verschil zal komen tussen de teams en dat het voor de kleinere teams moeilijker zal worden om een eventueel gat te dichten.

Stefano Domenicali probeert de fans en de aandeelhouders gerust te stellen door te zeggen dat het in het begin mogelijk is dat er verschillen zullen zijn maar dat de zin voor innovatie die de sport typeert er zal voor zorgen dat er meer gelijkheid zal ontstaan.

“Als er een nieuw reglement is, is dat altijd zo”, vertelde de Italiaan aan ‘Autosprint’. “Ik herinner me dat toen het 2022-reglement werd geïntroduceerd, de teams klaagden dat de single-seaters zes seconden langzamer zouden zijn.”

“In vier jaar tijd hebben we een zeer sterke convergentie bereikt. Nu beginnen we opnieuw met een andere regelgeving, met veel nieuwe uitdagingen en verschillende dingen om af te stemmen.”

“Dat we in het begin dit soort verschillen niet hebben, zou onrealistisch zijn om dat te denken. Maar door de manier waarop het F1-reglement voor 2026 is ontworpen zal de convergentie komen.”

Domenicali haalt verwijst naar voorbeelden uit het verleden, zoals de dominantie van Mercedes na de introductie van de hybride-krachtbronnen of de herintroductie van het grondeffect waardoor Red Bull een streepje voor had. 

Maar deze verschillen worden kleiner naarmate de tijd vordert en ingrepen zoals het budgetplafond en limieten op technisch vlak helpen daar ook bij. 

“Er zijn veel problemen die zich zullen ontwikkelen”, erkende hij. “Het is normaal dat, vanuit het oogpunt van de teams, er een conservatieve benadering is.”

De nieuwe regels voor 2026 hebben er ook voor gezorgd dat er nieuwe constructeurs, zoals Audi naar de F1 willen komen. Domenicali benadrukt dat de nieuwe regels in een groter plaatje moeten worden bekeken. 

“Er komen verschillende nieuwe constructeurs bij, begunstigd door deze technologische veranderingen die dienen om de evolutionaire en positieve spanning te behouden van degenen die onze formule zien als een ontwikkelingsplatform voor de toekomst,” voegde hij eraan toe. “We moeten naar het volledig plaatje kijken en niet naar de details. We moeten groot denken.”

Het feit dat de F1 zich kan aanpassen en innoveren is altijd een sterkte van de sport gebleken. De nieuwe regels voor 2026 zullen de balans opzoeken van duurzaamheid en topprestaties en de fans kunnen uitkijken naar een nieuw dynamisch en opwindend hoofdstuk van de sport