Stefano Domenicali: “Potentieel nieuwe teams in vertrouwelijke gesprekken met de F1”

F1 Media
F1 Media

Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, laat weten dat er gesprekken gevoerd worden met potentieel nieuwe teams maar hij voegt er meteen aan toe dat dat momenteel geen prioriteit is.

Afgelopen winter gonsde het van de geruchten dat Michael Andretti aan het azen was op een meerderheidsaandeel in het team van Alfa Romeo maar die deal sprong af. Sindsdien probeert Andretti Motorsports een nagelnieuw team op poten te zetten en als we de CEO van de F1 mogen geloven is de Amerikaan niet de enige geïnteresseerde om aan de Formule 1 mee te doen.

“We hebben veel aanvragen gekregen,” aldus Domenicali tijdens het raceweekend in Bahrein. “Hoeveel? Meer dan een en minder dan acht.”

“Er zijn er die hun intenties niet verbergen, maar er zijn anderen met wie we vertrouwelijke gesprekken voeren.”

Hoewel Domenicali blij is met de interesse in de sport laat hij toch weten dat het momenteel geen prioriteit is om nieuwe teams aan de grid toe te voegen.

“Persoonlijk geloof ik niet dat het aantal teams in de Formule 1 vandaag de dag een beperkende factor is vanuit het oogpunt van entertainment,” zei hij.

“Ik denk dat het een prioriteit is om te werken aan het vergroten van het concurrentievermogen van sommige teams die al aanwezig zijn.”

“Ik geloof niet dat het verhogen van het aantal inschrijvingen toegevoegde waarde oplevert, tenzij het teams zijn van de hoogste kwaliteit.”

In 2022 begon de Formule 1 aan een nieuw tijdperk maar Domenicali benadrukt dat het niet enkel afhangt van de nieuwe regels of het startveld nu competitiever voor de dag zal komen. Er moet voor gezorgd worden dat de teams zich houden aan het budgetplafond maar tegelijkertijd moeten ze beschermd worden tegen de stijgende inflatie.

“Er zijn twee open kwesties op dit front,” legt de F1-baas uit.

“De eerste is die van de controle, want als degenen die moeten controleren iets over het hoofd zien, stort het hele systeem in elkaar.”

“Vandaag volstaat het niet om alleen de technische kant te controleren, maar is ook een strenge financiële controle nodig, en daarom rust de FIA zich uit om nog robuuster te zijn in haar rol als garant.”

“Het tweede punt heeft te maken met enkele variabelen die moeilijk te voorspellen waren bij de lancering van het financieel reglement.”

“De inflatie gaat in een onvoorspelbare richting, en ook de transportkosten zijn de afgelopen weken gestegen op een manier die moeilijk te voorspellen is.

“Er zullen besprekingen worden gevoerd om de juiste oplossingen te vinden, maar daarbij zal steeds het principe centraal staan dat we iedereen dezelfde mogelijkheden moeten garanderen.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print