Team voor team: conclusies na de wintertests

De wintertests zitten erop. De teams focussen zich nu op de start van het seizoen. In Barcelona zagen we min of meer de verhoudingen tussen de teams, ook al zijn er nog heel wat vraagtekens. Eén ding staat wel vast: Mercedes staat er opnieuw goed voor.
image
Vorige week werd de derde en laatste wintertest afgewerkt in Barcelona. Volgende week start het nieuwe seizoen in Australië. Hier een overzicht van onze conclusies over de teams:

Mercedes:
Lewis Hamilton, regerend wereldkampioen, had op de eerste dag van de test een probleem met zijn Mercedes. Hamilton bleef in de pits door een KERS-probleem. Hierbij werd aangetoond dat Mercedes ook pech kan hebben. Twee dagen later stapte Hamilton opnieuw in de wagen, maar was hij niet erg tevreden over het weggedrag. Bij Nico Rosberg liep het ook niet altijd even goed. Hij verklaarde dat het team het moeilijk had om een goede race-afstelling te vinden. Mercedes reed wel met een 1:22,792 de snelste ronde op het circuit van Barcelona-Catalunya. Rosberg liet tegenover de pers weten nog niet honderd procent tevreden te zijn met de wagen. Er is dus nog werk aan de winkel bij Mercedes.

Red Bull:
Daniel Ricciardo wist op de derde dag heel wat ronden te rijden op de hardere banden van Pirelli. Zijn rondetijden waren ook best aardig, waardoor de Australiër tevreden rondliep. Dat Christian Horner openlijk kritiek gaf aan Renault heeft dus geholpen. Nadat er in Jerez en de eerste testweek in Barcelona motorproblemen waren bij Red Bull, verliep alles tijdens de derde test zoals het hoort. Toch waren er nog problemen met sensoren, waardoor Kvyat niet voluit kon gaan tijdens de eerste twee dagen. De wagen kwam goed voor de dag qua racesimulaties, ook al kon Red Bull niet tippen aan Mercedes. Guillaume Rocquelin, ingenieur bij Red Bull, verklaarde dat de balans in orde is, de wagen constant is en de betrouwbaarheid in orde is. Daarnaast liet hij weten dat de rijders tevreden zijn. Het seizoen kan dus beginnen voor Red Bull.

Williams:
Het was nog afwachten om te zien tot wat Williams in staat was. Maar Williams liet tijdens de laatste test zien wat het kan. Felipe Massa was de snelste op de openingsdag en Valtteri Bottas was de snelste op de laatste dag. Williams oefende ook vaak pitstops. Opmerkelijk was dat Williams ruim voor het einde van de dag al klaar was met testen. Naar eigen zeggen was het programma reeds afgewerkt. De auto ziet er snel uit en is in ieder geval betrouwbaar. Rod Nelson, ingenieur bij Williams, zegt dat ze alles gedaan hebben wat ze moesten doen, inclusief pitstops en gridprocedures. Ook werden er simulaties gedaan op gebruikte banden.

Ferrari:
Dat de Ferrari-krachtbron betrouwbaar is, werd nog maar eens bewezen tijdens de laatste testweek. Ferrari en Sauber, die ook met een Ferrari-krachtbron rijdt, hebben de meeste ronden gereden tijdens de laatste test in Barcelona. Ferrari reed er net geen 500 en Sauber ging zelf tot 550 ronden. De test verliep erg goed voor de Scuderia. Räikkönen had op de eerste dag wel een probleempje met de elektronica. Beide Ferrari-rijders deden hun beklag over het wisselvallige gripniveau op het circuit van Barcelona-Catalunya. Met dergelijk beklag als voornaamste blikvanger, lijkt Ferrari zich geen grote zorgen te maken over de snelheid van de SF15T. Sebastian Vettel liet wel al verstaan dat Mercedes nog altijd op kop zal liggen, maar dat Williams, Red Bull en Ferrari dicht bij elkaar zullen liggen.

McLaren:
Door de crash van Fernando Alonso tijdens de laatste dag van de tweede wintertest, trommelde McLaren Kevin Magnussen op als vervanger. Er werd gehoopt op een goede testweek, maar bij de eerste dag liep het al fout. McLaren raakte maar aan zeven ronden. Er was opnieuw een hydraulisch probleem, waardoor er opnieuw een motorwissel moest plaatsvinden. Een dag later verliep alles wel goed bij McLaren. Button reed meer dan honderd ronden. Maar wanneer Magnussen een dag later het stuur overnam, kreeg McLaren opnieuw te kampen met problemen. Het team had een olielek ontdekt na de middag. Tijdens de laatste dag kwam het team ook niet aan veel ronden. Daardoor heersen er nog vragen over de betrouwbaarheid van de Honda-krachtbron. Zal McLaren een volledige wedstrijd kunnen rijden? Voorlopig ziet het ernaar uit dat het team nog niet volledig klaar is voor de eerste race.

Force India:
Op vrijdag werd er voor het eerst met de nieuwe VJM08 gereden. Tot grote opluchting van het team, leek de auto betrouwbaar te zijn. Nico Hülkenberg kon meteen heel wat ronden rijden, zonder al te grote problemen. Een solide start dus voor Force India, ook al mist de wagen wel nog snelheid. Force India, dat geplaagd wordt door geldproblemen, kon van een alles behalve ideale seizoensstart toch nog een goed verhaal maken tijdens de laatste drie dagen van de wintertests. Maar het team zal toch een achterstand hebben ten opzichte van de rest, doordat het team amper aan testen kwam met de nieuwe wagen.

Toro Rosso:
Toro Rosso kwam met een veranderde STR10 naar de laatste testweek. Er zat een andere neus op de wagen en ook de aerodynamische onderdelen werden vernieuwd. Ook werd er een nieuw koelsysteem en een nieuwe wielophanging op de wagen gemonteerd. Beide rijders, Max Verstappen en Carlos Sainz, waren tevreden over de nieuwe onderdelen. Ook al kwamen de twee rookies niet tot snelle tijden.

Lotus:
Lotus kon tijdens de eerste tests in Barcelona snelle tijden neerzetten. Maar voor de laatste testweek, lag de aandacht op de langere runs. Wanneer er toch een kwalificatiesimulatie werd afgewerkt, leek de wagen nerveus over te komen. Opmerkelijk was dat het team nog steeds met veel meetapparatuur op de wagen reed. Op zondag reed Pastor Maldonado nog eens in de bandenstapels, door remmen die niet meewerkten.

Sauber:
Er zijn twee scenario’s te bedenken bij de prestaties van Sauber. Het eerste scenario is dat het team zand in de ogen strooit van de concurrentie door snelle tijden neer te zetten met een lichte auto. Ook al reden Nasr en Ericsson ook veel lange runs. In het andere geval heeft Sauber echt wel een prima auto en kan het profiteren van de verbeterde Ferrari-krachtbron. Dit zou ervoor zorgen dat het team weer in de middenmoot zal rijden. Het team houdt in ieder geval de kaken stijf.

Het wordt nu nog een weekje wachten voordat we weten waar de teams echt staan ten opzichte van elkaar. Op vrijdag 13 maart, in de ochtend, zullen we al veel meer weten. Dan start immers de eerste vrije training van het seizoen 2015!
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}