“Teambazen bereiken akkoord om kwalificatie superspannend te maken”

De Strategy Group en F1 Commission zijn het tijdens een vergadering in Genève eens geraakt over een aanpassing van het kwalificatiesysteem.

De Strategy Group en F1 Commission zijn reeds langer aan het nadenken over allerlei maatregelen om de Formule 1 opnieuw spannender, aantrekkelijker en spectaculairder te maken. Deze keer werd er onder meer gebrainstormd over de kwalificatie.

Tot dusver was het zo dat die uit drie delen bestond waarbij tijdens het eerste (Q1) en tweede deel (Q2) telkens aan het einde van die sessie de traagste vijf wagens afvallen. Tijdens het laatste deel (Q3) werd dan vervolgens om de polepositie gestreden.

Volgens het Britse Autosport zijn de teambazen uit de Formule 1 nu overeengekomen dat het kwalificatiesysteem wordt aangepast. De kwalificatie blijft nog steeds een uur duren.

Tijdens Q1, die zestien minuten duurt, valt na zeven minuten de traagste wagen af. Vervolgens valt iedere negentig seconden de traagste rijder af, tot er nog vijftien wagens overblijven. Net als vroeger volgt er dan een korte pauze waarna Q2 van start gaat.

Tijdens Q2, die vijftien minuten duurt, valt na zes minuten de traagste wagen af. Opnieuw zal vervolgens iedere negentig seconden de traagste rijder afvallen tot er vervolgens acht wagens overblijven. Een groot verschil met vroeger is dus dat niet tien maar slechts acht wagens zullen deelnemen aan Q3 waarin om de polepositie wordt gestreden.

Net als vroeger wordt in Q3 om de polepositie gestreden al zal ook daar iedere negentig seconden een rijder uitvallen, waarbij de eerste rijder afvalt na vijf minuten. Aan het einde van Q3, met nog anderhalve minuut op de klok, zullen de twee overgebleven rijders dus om de polepositie strijden.

Het is de bedoeling om er met dit kwalificatiesysteem voor te zorgen dat er van de eerste tot de laatste minuut spanning en spektakel is, wat met het oude systeem vaak niet het geval was. Behoudens tegenslag of regen waren er immers amper verrassingen te bespeuren.

Het nieuwe kwalificatiesysteem moet nog wel op 4 maart goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council. Indien de World Motor Sport Council haar goedkeuring geeft is het de bedoeling dat de nieuwe kwalificatie meteen vanaf het komende F1-seizoen 2016 gebruikt wordt.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:43:”hamilton_vettel_test_mercedes_headline.jpeg”;}
De Strategy Group en F1 Commission zijn het tijdens een vergadering in Genève eens geraakt over een aanpassing van het kwalificatiesysteem.