Teams 2012: Caterham

Na een welverdiende winterslaap begint de Formule 1 langzaam te ontwaken. Hoog tijd dus om elk team eens onder de loep te nemen, en beginnen doen we met Caterham.
Het voorbije seizoen
Hoewel Caterham een teamnaam is die we nog niet eerder zagen in de Formule 1, is het in de praktijk gewoon de opvolger van Team Lotus, met nog steeds Tony Fernandes aan het hoofd van de renstal. Aan het begin van het vorige seizoen had het team duidelijke ambities: ze wilden zich losmaken van het achterveld en de strijd aangaan met Sauber, Williams en Force India. Dit bleek helaas moeilijker dan gedacht: ondanks het feit dat de wagen van Team Lotus een duidelijke voorsprong had op de Virgin en HRT, bleek de T128, die niet over KERS beschikte, de plannen van Tony Fernandes in het water te gooien. Slechts enkele keren belandde Kovalainen in Q2, maar dat lag vooral aan het abnormaal slechte seizoen van Williams.

image

Toch heeft Team Lotus bewezen dat je als jong team zeker vooruitgang kan boeken, en daar had vooral Heikki Kovalainen iets mee te maken. De Fin reed een degelijk seizoen waarin hij elke race op zoek ging naar de limieten van zijn bolide. Hierdoor kon hij zich tijdens de races af en toe mengen in het middenveld en eindigde hij één keer als dertiende in Monza en zelfs drie keer als veertiende. Zijn teammaat Jarno Trulli maakte dan weer een goede indruk in de eerste helft van het seizoen door tweemaal als dertiende te finishen, maar vooral in de latere races klaagde de Italiaan over de wagen en meer specifiek over de stuurbekrachtiging waaraan hij niet kon wennen. Dat zag je ook aan zijn resultaten: tijdens de tweede seizoenshelft bleek Kovalainen telkens de sterkere man van Team Lotus.

De Caterham CT01 en zijn bestuurders
Caterham was het eerste team dat zijn bolide voor 2012 voorstelde en het deed dat al op 26 januari via het internet. Dat er buiten de naamswijziging eigenlijk niet zoveel veranderd is aan de renstal, was ook te merken op de vrijgegeven foto’s; de lay-out van de persfoto’s was precies dezelfde als die van vorig jaar en ook de kleurstelling van de auto was onveranderd gebleven. Toch viel één radicale verandering wel meteen in het oog: de neus van de bolide had een eigenaardige bult die we in de Formule 1 nog nooit eerder hadden gezien. Het was de oplossing van Caterham om te beantwoorden aan de strengere eisen wat betreft de hoogte van de neus, en later zou blijken dat de meeste teams diezelfde oplossing hadden gevonden. Voor de rest rijdt de renstal ook dit seizoen met Renault-motoren, al hebben de rijders nu wel de beschikking over het KERS-systeem en de versnellingsbak van Red Bull. Onderhuids kunnen we dus van een grote verandering bij Caterham spreken.

image

Op het einde van het voorbije seizoen werd er druk gespeculeerd over welke rijder de plaats van Jarno Trulli zou overnemen bij Caterham; deze laatste had immers geen sterke indruk gemaakt in 2011. Tony Fernandes bleef echter volhouden dat de Italiaan ook in 2012 voor zijn team zou rijden, waardoor de geruchtenmolen weer tot stilstand kwam. Het was dan ook een grote verrassing toen Caterham enkele dagen na de testsessies in Jerez bekendmaakte dat Vitaly Petrov alsnog de plaats van Trulli zal innemen in 2012. De Rus zal naast de zijde van Heikki Kovalainen rijden, wat ervoor zorgt dat Caterham in ieder geval twee gemotiveerde coureurs heeft binnengehaald die op hun beurt ook veel verwachten van de vooruitgang van het team. Daarnaast werd ook de nieuwe reserverijder Giedo van der Garde vrij laat bekendgemaakt. De Nederlanders waren al een hele tijd aan het hopen op een rol binnen de Formule 1 en Van der Garde lijkt de eerste stap eindelijk te hebben gezet.

Wat mogen we verwachten?
Hoewel het uiteraard moeilijk is om voorspellingen te maken voor de eigenlijke start van het seizoen, kijken we bij elke special toch even in onze glazen bol. Caterham heeft tot nu toe vooral een zelfzekere indruk nagelaten en het team weet duidelijk wat het wil: meestrijden in het middenveld en de eerste WK-punten van haar geschiedenis behalen. Wat in ieder geval vaststaat, is dat de wagen op technisch vlak opnieuw sterker is geworden door de introductie van het KERS-systeem en de versnellingsbak van Red Bull Racing. Het kan dus bijna niet anders dan dat Caterham een nog grotere voorsprong gaat nemen ten opzichte van Marussia en HRT, twee teams die trouwens wederom de grootste moeite hebben om hun bolides op tijd klaar te krijgen. Williams en Sauber zullen dus mogen oppassen, al zal het zeker geen gemakkelijke opgave zijn om met de CT01 ook meteen punten te scoren.

klik hier voor de teamfiche van Caterham.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}