Teams opnieuw oneens over plannen van de FIA

Het reglement dat vanaf 2014 van kracht gaat is officieel gezien nog steeds niet door alle teams goedgekeurd. Daarvoor zal de FIA eerst haar plannen moeten verduidelijken.
In de Formule 1 kan het reglement vandaag de dag enkel nog worden aangepast indien hun zogenaamde ‘Technical Working Group’ het ook eens weet te geraken met de FIA. Een commissie zal op basis daarvan pas oordelen of de FIA haar wijzigingen al dan niet mag doorvoeren.

Ze weten inmiddels al een tijdje dat er in de toekomst met lichtere motoren zal worden gereden terwijl het gebruik van de turbo weer zijn intrede zal doen. Verder is er nog één gek plan waaraan de teams momenteel twijfelen. Een volgende discussie zal zeer waarschijnlijk niet uitblijven.

Vanaf 2014 zouden de teams namelijk meer de vrijheid krijgen op het gebied van aerodynamica. Teams zouden dan verschillende chassis mogen gebruiken terwijl dat momenteel niet het geval is. Dan zouden we in principe de vergelijking kunnen maken met de ‘Belcar’ of ‘Le Mans’. Daar zijn zeker ook niet alle modellen identiek, zoals dat momenteel in de F1 wel het geval is. De FOTA zou deze week op de Nurburgring vergaderen over dit onderwerp.

Hieronder de verklaringen van Martin Whitmarsh (McLaren) en Eric Boullier (Renault).

“Meerdere teams maken zich momenteel zorgen. We hopen zonder enige discussie met de FIA te kunnen onderhandelen. De teams horen betrokken te zijn in de details van een nieuw reglement. Op die manier kan het uiteindelijk resultaat misschien zelfs nog beter zijn. Het concept op zich werd reeds goedgekeurd. Er zijn echter kleine puntjes die besproken moeten worden. Deze aanpassingen zullen waarschijnlijk wel voor onenigheid zorgen. En dan krijgen we een zootje”, aldus Martin Whitmash.

“Men wil de wagens in de pitstraat laten overschakelen op elektrische energie. Net daar draagt het geluid momenteel enorm bij aan de veiligheid van de medewerkers. Men zal de wagens niet tijdig horen en onveilige situaties creëren. Is het niet dom om een bestuur te hebben dat zulke beslissingen neemt zonder ons eerst te horen? Het zijn dan ook nog veranderingen die op financieel vlak dramatische gevolgen kunnen hebben. Er ontbreken delen in hun nieuw project”, zo liet Eric Boullier verstaan.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Bestel het boek van Haas F1-teambaas Guenther Steiner: Surviving to drive!
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
bol7daagsebol7daagse
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print