Terugblik seizoen 2010 – Deel 2

Deel 2 van onze terugblik op het seizoen 2010 start in Duitsland, waar Ferrari in het oog van de storm terecht kwam na het gebruik van teamorders.
Klik hier voor ‘Terugblik seizoen 2010 – Deel 1’

25 juli: Duitsland ( Hockenheimring – Hockenheim)
Dit was zonder twijfel de race die achteraf voor de meeste discussies zorgde. Felipe Massa reed aan de leiding, zijn teamgenoot reed vlak achter hem. Na 50 ronden kreeg Felipe echter de radioboodschap “Felipe, Fernando is a faster than you. Can you confirm you received this message?”, waarna Felipe Fernando liet voorgaan. Teamorders zijn echter verboden en dat zullen ze bij Ferrari geweten hebben. Ferrari werd veroordeeld tot een boete van honderdduizend dollar. Een peulschil voor de zeven extra punten die Fernando hierdoor in zijn mandje kreeg. Fernando en Felipe eindigden eerste en tweede, Sebastian als derde, en op plaatsen drie en vier eindigden de twee McLarens.

1 augustus: Hongarije (Hungaroring)
Voor de Braziliaanse Ferrari-rijder Felipe Massa stond deze race gelijk aan de terugkeer naar de plaats waar hij in 2009 bijna het leven liet. Ook deze race telde talrijke, zij het minder ernstige incidenten. Bij de start verschalkte Alonso Mark Webber en nam bijna de leiding van Sebastian Vettel over. Toen er een onderdeel van een auto loskwam moest de safety car uitrukken. Vettel maakte een pitstop, Mark Webber bleef buiten. Toen de safety car echter terug binnenkwam liet Sebastian een gat vallen. Hij mocht op dat ogenblik echter maximaal tien autolengtes van Mark verwijderd zijn en kreeg dus een drive-through. Ook in de pitstraat viel er veel te beleven, een losgekomen achterwiel van Nico Rosberg koos het ruime sop en bezorgde een mecanicien van Williams een gebroken rib. Ook was er een aanrijding tussen Robert Kubica en Adrian Sutil. De lollypopman van Renault liet Kubica vertrekken op het moment dat Sutil kwam pitten, de twee wagens konden elkaar niet meer ontwijken. Ook Michael Schumacher en Rubens Barichello wisten zich in de kijker te rijden. Toen ‘Rubinho’ de zevenvoudig wereldkampioen probeerde te passeren week deze uit en zo kwam Barichello bijna in aanraking met de pitmuur. Barichello was woest, Michael bood achteraf zijn excuses aan. Webber won uiteindelijk de race, Alonso en Vettel vervolledigden het podium. Felipe Massa reed een sterke race en greep de vierde plaats.

29 augustus: België (Circuit de Spa-Francorchamps)
Op 29 augustus was het de beurt aan ons Belgenlandje. Deze tumultueuze race, die jammer genoeg van de F1-kalender dreigt te verdwijnen, zorgde voor veel spektakel. Mark Webber mocht van op pole vertrekken maar reed na de eerste bocht (La Source) op de zevende plaats. Lewis Hamiton greep de leiding en zou van start tot finish op kop rijden. Fernando Alonso werd al vroeg in de race aangereden door Rubens Barichello en moest pitten. Toen de race echter stilaan op zijn einde liep gingen de hemelsluizen open. Iedereen dook in de pits om van banden te wisselen. Lewis Hamilton deed dit echter niet meteen en dit kostte hem bijna de race. Hij belandde in de zandbak en raakte bijna een muur. Lewis Hamilton, die zowel op gebied van F1 als op liefdesrelaties altijd geluk heeft, kon de race echter verderzetten. Fernando Alonso maakte een stuurfout en moest opgeven. Gelukkig voor hem reed hij op dat moment maar op de tiende positie en kostte dit hem niet al te veel punten. Ook Vettel en Button werden gekweld door het regenweer. Toen de snellere Vettel Button wou inhalen verloor hij de controle over zijn bolide en ramde Jenson Button in de linkerflank. Vettel kon in tegenstelling tot Button de race verderzetten maar zou uiteindelijk wel buiten de punten eindigen. Hamilton was de enige van de titelkandidaten die punten greep en nam zo de leiding in het klassement. Ook Robert Kubica zette een opmerkelijke prestatie neer, hij eindigde op de derde plaats.

12 september: Italië (Autodromo di Monza – Monza)
De GP van Monza is voor de Italiaanse Ferrarifans het evenement van het jaar. Monza is in de wereld van de Italiaanse Scuderia Ferrari immers heilige grond. Michael Schumacher bezorgde Ferrari in 2006 de laatste zege in Monza. Het begon goed voor Ferrari, Alonso greep op zaterdag de pole en Massa mocht als derde starten. In de race liet Fernando zich bij de start echter ringeloren door Jenson Button waardoor hij naar de tweede plaats terugviel. Door een pitstopstrategie, die in tegenstelling tot de race in Abu Dhabi deze keer wel goed uitpakte, wist Alonso zich echter opnieuw voor de Brit te plaatsen. De vurige Ferrarifans op de tribunes trakteerden de Spanjaard prompt op een staande ovatie. Beide Red Bull-wagens, die op bochtige circuits rondjes rijden rond de concurrentie maar die het op de high speed circuits toch iets moeilijker hebben, eindigden als vierde en zesde. Lewis Hamilton slaagde er niet in om te finishen. In de eerste bocht tikte hij de Ferrari van Felipe Massa aan waardoor hij uiteindelijk in de zandbak belandde. Mark Webber had aan de zesde plaats toch genoeg om de nieuwe leider in het klassement te worden.

26 september: Singapore (Marina Bay Street Circuit)
Deze nachtrace, die altijd voor mooie en spectaculaire beelden zorgt, begon schitterend voor Alonso en Vettel. Bij de start van de race verdedigde Alonso zijn eerste positie zeer hard ten opzichte van Sebastian Vettel en kon hij maar moeilijk zijn eerste plaats behouden. De vurige strijd tussen Alonso en Vettel zou uiteindelijk de volledige race duren. Kort na de start mocht de safety car na een botsing tussen Liuzzi en Heidfeld (die het zitje van de Spanjaard Pedro De La Rosa had overgenomen) voor de eerste keer uitrukken. Mark Webber maakte van de gelegenheid gebruik om zijn pitstop te maken. Dit zou later een geniale zet blijken omdat hij op deze manier voorbij beide McLarens zou geraken. De McLaren van Lewis Hamilton was echter sneller en Lewis startte dan ook een inhaalmanoeuvre. Dit bleek echter geen geniale zet. Beide wagens kwamen in aanraking en Hamilton moest de strijd net als in Monza opnieuw staken. De stewards oordeelden dat dit een race-incident was en Mark Webber werd dus niet bestraft.

10 oktober: Japan (Suzuka)
De race in Suzuka telde in het begin talrijke incidenten. In de eerste ronde moesten al vijf rijders de strijd staken. Bij de start reden Vitaly Petrov en Nico Hulkenberg elkaar van de baan. Felipe Massa belandde in het gras na een akkefietje met Liuzzi en ze konden beiden ook niet finishen. Vervolgens reden de rijders gedurende zes ronden achter de safety car toen Robert Kubica plots zijn wagen aan de kant parkeerde. De Pool zijn rechter achterwiel was vermist en hij kon dus ook niet verder rijden. Nadat de safety car was binnengekomen volgde een demonstratie van Vettel. Hij bouwde met gemak een voorsprong uit op zijn concurrenten en won uiteindelijk de race. Webber greep de tweede plaats en Fernando Alonso eindigde derde. Lewis Hamilton reed op de vierde plaats maar moest die na een motorprobleem afstaan aan land- en teamgenoot Jenson Button.

24 oktober: Zuid-Korea (Korea International Circuit – Yeongam)
Het was lang niet zeker of deze race zou doorgaan, maar in extremisch is het circuit dan toch tijdig klaargeraakt. Het weer liet echter zwaar te wensen over. De start werd meteen met tien minuten uitgesteld. Hierna startten de rijders achter de safety car maar vier ronden later volgde al de rode vlag. Na een uur wachten en 17 ronden achter de safety car te rijden kon de race dan echt starten. Mark Webber had echter geen geluk, in een bocht gaf hij iets te vroeg gas en ging zonder pardon van de baan. De aanstormende Nico Rosberg kon hem niet meer ontwijken en reed tegen het wrak van de Red Bull. Jammer voor Webber, deze fout zou hem uiteindelijk de wereldtitel kosten. Door dit ongeval werd er opnieuw een vijftal ronden achter de safety car gereden. Na amper een ronde zonder safety car botsten Jarno Trulli en Bruno Senna tegen elkaar. De voorvleugel van Trulli belandde op de baan en de safety car mocht opnieuw opdraven voor een ronde. Twee ronden later was het echter weer zover. Na een botsing tussen Jarno Trulli en Bruno Senna mocht hij opnieuw uitrukken. Twee ronden later crashte Lucas Di Grassi en – zoals u ondertussen al geraden heeft– het resultaat was opnieuw een safetycar. Deze was nog maar een drietal ronden weg of Sebastien Buemi en Adrian Sutil reden tegen elkaar: opnieuw een safety car voor drie ronden. In de 46ste ronde kon er opnieuw gestreden worden voor de overwinning. Fernando Alonso passeerde Sebastian Vettel die zijn motor opblies. Grote euforie in de pitbox van Ferrari, bij Red Bull was de teleurstelling zeer groot. Hamilton eindigde tweede, Massa derde. Fernando Alonso werd met nog twee races te gaan de nieuwe leider in de WK-tussenstand.

7 november: Brazilië (Interlagos – Sao Paulo)
De kwalificaties zorgen voor een verrassing van formaat. Geen Red Bull, Ferrari of McLaren op pole maar wel de jonge Duitser Nico Hulkenberg! Helaas kon hij tijdens de race niet lang genieten van zijn uitstekende uitgangspositie, bij de start werd hij meteen gepasseerd door beide Red Bull-wagens. Indien Vettel zijn kansen op een wereldtitel gaaf wilde houden moest hij maar een ding doen: winnen. En dat lukte hem uiteindelijk ook. Red Bull wou geen teamorders geven. Indien Webber had gewonnen kon hij tot een punt van Alonso naderen. Door de uitslag in Brazilië stond hij echter nog steeds op acht punten. De beslissing van Red Bull om geen teamorders te geven. In Abu Dhabi zou blijken dat dit de juiste keuze was. Door de dubbel van Red Bull grepen ze de constructeurstitel. Fernando Alonso eindigde derde en had met nog een race te gaan de beste uitgangspositie om de felbegeerde wereldtitel te veroveren.

14 november: Abu Dhabi (Yas Marina Circuit)
De race waar elke F1-liefhebber al maanden naar uitkeek. Dit was de race die over de wereldtitel zou beslissen. Fernando Alonso had de beste kaarten om de strijd te winnen. Hij mocht vanop de derde plaats vertrekken. Mark Webber zag zijn titelkansen op zaterdag al in rook opgaan. Hij zette pas de vijfde tijd neer en moest achter zijn grootste titelconcurrent Alonso vertrekken. Vettel greep de pole. In de eerste ronde van de race ging het echter goed mis. Michael Schumacher verloor de controle over zijn bolide waarna hij werd aangereden door Liuzzi. De safety car kwam opdraven en verschillende rijders kwamen in de pits om hun verplichte pitstop uit te voeren. Deze gebeurtenis zou Fernando Alonso achteraf de wereldtitel kosten. Na een twintigtal ronden nam Mark Webber, die duidelijk met zijn banden sukkelde, de beslissing om te pitten. Ferrari reageerde hierop door Felipe Massa binnen te roepen. Iets later beging Ferrari echter een blunder van formaat. Ze riepen Fernando Alonso binnen voor zijn pitstop waarna hij voor Mark Webber, maar achter Vitaly Petrov en Nico Rosberg op de baan kwam. Hierdoor reed hij op de zevende positie. Met Vettel op de eerste plaats betekende dit dat hij absoluut voorbij Petrov en Rosberg moest geraken. Fernando had echter geen geluk. Vitaly Petrov, die eerder in het seizoen met moeite een race kon uitrijden, reed een vlekkeloze en ijzersterke wedstrijd. De Spanjaard viel aan maar kon de Renault niet passeren. Naar het einde van de wedstrijd toe werd de Spanjaard wanhopig en beging hij enkele kleine foutjes. Sebastian Vettel reed echter nog steeds probleemloos op kop. Hij won uiteindelijk de race en werd de jongste wereldkampioen ooit. Zuur voor Alonso, die Vitaly Petrov na de race trakteerde op enkele handgebaren.

Red Bull greep nu ook de wereldtitel bij de rijders en in Duitsland barstte een volksfeest los. Het jonge supertalent Sebastian Vettel, die in Duitsland beschouwd wordt als de opvolger van Michael Schumacher, greep zijn eerste wereldtitel. Vettel zal zijn vel volgend jaar ongetwijfeld duur verkopen en hoopt uiteraard dat dit niet zijn enige wereldtitel zal zijn. Of deze Duitser net zoals Schumacher een hegemonie zal starten in de Formule 1 is nog maar de vraag. Hamilton, Button en Alonso zullen alles op alles zetten om in 2011 nogmaals de geschiedenisboeken in te gaan. Ook Felipe Massa, die in 2008 in de laatste bocht zijn wereldtitel in rook zag opgaan, zal ongetwijfeld opnieuw meestrijden. De kans is ook reëel dat we opnieuw rekening moeten houden met Schumacher en Rosberg, die volgend jaar ongetwijfeld een betere Mercedes onder hun kont geschoven zullen krijgen…

image

Door Nicolas Delay
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen