Topsnelheid nieuwe F1-bolides ligt veel hoger dan in 2013

Er is de voorbije weken al veel geschreven over de snelheid en rondetijden van de nieuwe F1-bolides maar dat staat in schril contrast met de topsnelheden die de nieuwe wagens halen.
image
Na de eerste wintertest werd er al meteen geklaagd dat de nieuwe F1-bolides veel te traag waren. Dat bleek ook uit de bestrijden die te noteren vielen in Jerez (Lees: “De Formule 1 is jammer genoeg wat te traag momenteel”). Er werd zelfs gevreesd dat de GP2-bolides op sommige circuits bijna even snel zouden zijn als de F1-bolides.

Wel werd er meteen aan toegevoegd dat de wagens doorheen de seizoenen een stuk sneller zouden worden en dat tegen eind 2014 waarschijnlijk rondetijden zouden gehaald wordend die zo’n vier seconden per ronde sneller zouden zijn dan tijdens begin dit jaar. Vandaag bleek alvast dat Nico Rosberg in Bahrein tijdens de wintertest een rondetijd kon neerzetten die minder dan een seconde trager was dan de tijd van zijn polepositie in Bahrein vorig jaar.

Opmerkelijker is echter de topsnelheid die de nieuwe F1-bolides behalen. Tot nu toe was daarover erg weinig geweten maar dankzij bronnen van Auto, Motor und Sport komen we er nu wel meer over te weten.

Tijdens de GP van Bahrein vorig jaar werd door Felipe Massa en Paul di Resta een topsnelheid behaald van 314,2 km/u Tijdens de wintertest in Bahrein worden echter aanzienlijk hogere topsnelheden gehaald. Zo haalde Fernando Alonso op vrijdag in zijn Ferrari een topsnelheid van maar liefst 336,4 km/u. Meer dan twintig kilometer per uur sneller dus dan de wagens van vorig jaar op hetzelfde rechte stuk. Bovendien was er ook nog wat tegenwind op het rechte stuk.

Er wordt luidop zelfs gedroomd om in Monza als topsnelheid boven de 360 km/u te gaan. Momenteel staat het record van de hoogste topsnelheid in de Formule 1 nog steeds op naam van Antonio Pizzonia die in 2004 met zijn Williams op het circuit van Monza een topsnelheid haalde van 369,9 km/u.

Uiteraard moet niet ver gezocht worden naar de oorzaak waarom de nieuwe F1-bolides een hogere topsnelheid halen dan de wagens van vorig seizoen. De nieuwe V6-turbomotoren zijn immers in hoog bereik een stuk krachtiger dan de V8-motoren van vorig seizoen. Bovendien is er door de nieuwe regels ook minder downforce, wat de topsnelheid ten goede komt. Door de mindere downforce verliezen de wagens echter wel wat tijd in het nemen van de bochten, al zal ook op dat vlak doorheen het seizoen ongetwijfeld terrein goedgemaakt worden.

Opvallend is echter wel dat de teams die met motoren van Ferrari en Mercedes rijden veel hogere topsnelheden bereiken dan de teams met Renault-motoren. De topsnelheden met de motoren van Renault liggen zo’n 35 km/u lager dan die bij Ferrari en Mercedes. Op vrijdag was Jean-Eric Vergne de rijder die de hoogste topsnelheid liet noteren met een Renault-motor in zijn Toro Rosso: 308,5 km/u. Sebastian Vettel geraakte echter maar aan 301,5 km/u.

Renault heeft dus nog werk aan de winkel indien het wil wedijveren met de motoren van Ferrari en Mercedes. Bovendien ondervonden de teams met Renault-motoren tijdens de testdagen die reeds plaatsvonden sowieso al veel problemen. Voorlopig lijken de teams met motoren van Mercedes en Ferrari dan ook in het voordeel te zijn.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}