Toto Wolff: “Cadillac moet met 450 miljoen dollar veel te weinig betalen!”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff vindt de ’toetredingsvergoeding’ die Cadillac moet betalen om in de Formule 1 te stappen te laag. Die bedraagt nochtans maar liefst 450 miljoen dollar.

De Formule 1 is de voorbije jaren enorm populair geworden en dat heeft de sport niet alleen te danken aan het beleid van F1-eigenaar Liberty Media, ook de teams die momenteel al jarenlang in de sport aanwezig zijn hebben al vaak over de jaren heen miljarden uitgegeven om in de sport aanwezig te zijn.

Het klopt dat het budgetplafond de kosten de voorbije jaren doet temperen maar nu de Formule 1 bijzonder populair is geworden en de teams mee in gestegen figuurlijke ‘geldpot’ kunnen graaien zou het makkelijk zijn voor een nieuw team om vlug in de sport te stappen en daarvan mee te profiteren. Om dat tegen te gaan is er een soort ‘instapvergoeding’ bepaald die een nieuw team moet betalen.

Oorspronkelijk lag die richting de 200 miljoen dollar maar aangezien het commercieel succes van de sport groter is geworden bedraagt die ‘instapvergoeding’ ondertussen 450 miljoen dollar. Dat geld moet dienen om het ‘financieel verlies’ van de andere teams te compenseren.

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff maakt zich echter zorgen over dat ‘financieel verlies’, hij is van mening dat de 450 miljoen dollar niet voldoende compenseert wat de andere teams zullen inboeten door de komst van een nieuw team zoals Cadillac.

“Wanneer je op het eerste zich ernaar kijkt dan verliezen we,” aldus Wolff in gesprek met ‘Auto Motor und Sport’. “We weten niet in welke mate Cadillac in de Formule 1 zal investeren.”

“De compensatievergoeding, die momenteel 450 miljoen dollar bedraag, is te laag. Het compenseert niet onze directe verliezen op het vlak van inkomsten.”

En op dat vlak heeft Toto Wolff misschien wel een punt want het prijzengeld dat na een seizoen verdeeld wordt, dat wordt nu onder slechts tien in de plaats van elf teams verdeeld. Daarnaast zou Cadillac de sport mee moeten helpen doen groeien en waardevoller maken om ervoor te zorgen dat ook de inkomsten stijgen en uiteindelijk de teams evenveel zouden krijgen als dat ze nu krijgen. Anders wordt dezelfde ‘koek’ immers over meer teams verdeeld.

“De toekomst zal het uitwijzen of de sport erbij wint dat er een elfde team is,” aldus Wolff. “Wanneer de waarde van de sport toeneemt dan zal iedereen daarvan profiteren. Maar dat weten we nu nog niet. Niemand heeft het al gehad over de exacte plannen van Cadillac in de sport.”

“Wanneer Cadillac in de sport stapt als fabrieksteam en voldoende investeert in een marketingbudget voor de Formule 1 dan zal het een bijdrage leveren aan de sport.”