Toto Wolff geeft uitleg over drama tijdens pitstops: “Het was een kolossale fuck up!”

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff heeft uitleg gegeven over de dramatisch misgelopen pitstops tijdens de GP van Sakhir die er voor zorgden dat George Russell niet voor de eerste keer in zijn carrière een F1-race wist te winnen.


Het zag er allemaal zo mooi uit voor Mercedes en in het bijzonder George Russell. De jonge Brit mocht Lewis Hamilton vervangen en reed gedurende de eerste 59 van in totaal 87 ronden comfortabel aan de leiding. Gecontroleerd de race uitrijden richting zijn eerste F1-overwinning, dat was het enige dat Russell nog moest doen.

Maar plots kwam de safety car op de baan omdat Jack Aitken zijn voorvleugel na een aanrijding met de vangrails gevaarlijk op de baan lag. Bij Mercedes besloten ze Russell en Bottas tegelijkertijd binnen te roepen om achter elkaar een pitstop te laten maken.

Spectaculair is zoiets altijd, een pitcrew die twee wagens meteen achter elkaar naadloos en bliksemsnel van een nieuw setje banden voorziet … maar dat was het nu niet.

Er werd geknoeid bij George Russell zijn pitstop, al was niet meteen duidelijk waarom. Uiteindelijk werd Russell opnieuw de baan op gestuurd maar verloor ook Bottas tijd toen er bij hem eerst nieuwe banden op gingen, om ze er vervolgens terug af te halen en hem terug met zijn oude versleten banden de baan op te sturen.

Wat liep er zo dramatisch fout bij Mercedes? Motorsportbaas Toto Wolff geeft legt het ons uit.

“Het was een kolossale fuck up!” zei de Mercedes-motorsportbaas openhartig. “Wat er gebeurde is dat we de pitcrews buiten riepen, ze krijgen dan een boodschap over de radio en brengen de juiste banden naar buiten.”

“Langs één kant van de garage, die van George, hebben we de boodschap niet gehoord. We hadden een radio die niet werkt en vervolgens kwamen de verkeerde mensen met de verkeerde banden naar buiten.”

Het zorgde ervoor dat George Russell met de banden van teamgenoot Valtteri Bottas de baan werd opgestuurd, iets dat uiteraard niet mag.

“Toen we de banden voor Valtteri niet hadden wisten we meteen dat Valtteri zijn banden op George zijn wagen zaten,” aldus Toto Wolff.

“We hebben Valtteri dan opnieuw zijn oude banden gegeven die we er net afgehaald hadden en we wisten dat we George opnieuw moesten laten pitten.”

George Russell kreeg vervolgens een nieuw setje banden en leek daarop alsnog de race te kunnen gaan winnen, tot met nog zo’n tien ronden te gaan Russell plots een lekke band had en nog eens een pitstop moest maken.

Een pijnlijk slot van een race waarin hij als vervanger van Lewis Hamilton eigenlijk zijn allereerste F1-overwinning had moeten behalen. Een negende plaats en zijn eerste twee wk-punten zijn dan maar een magere troostprijs. Mercedes kreeg een boete van 20 000 euro voor het incident.


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}