Toyota presenteert TF107 te Keulen

In het Expocentre in Keulen werd de Toyota TF107 officieel voorgesteld aan de pers. De TF107 werd begin deze maand achter gesloten deuren getest op het circuit van Le Castellet in het zuiden van Frankrijk.

2007 moet voor Toyota het jaar van de sportieve successen worden. Sinds 2000 pompt de Japanse autobouwer jaarlijks miljoenen in zijn Formule 1-team en dat allemaal met het oog op succes. Tot op heden bleef het succes echter uit. Slechts 6 podiumplaatsen en 2 poleposities liet Toyota in vijf F1-seizoenen optekenen. Gezien de financiële middelen die beschikbaar zijn is dit een mager resultaat en dus dreigt men in het Verre Oosten de kraan dicht te draaien indien de resultaten er niet snel komen. De Kaizen-strategie van Toyota zal daaraan weinig kunnen helpen, zoals de afgelopen jaren al bleek.

"Ons doel is een overwinning", stelt Toyota-baas Howett. "In 2006 hebben we slechte resultaten behaald en we hadden te vaak betrouwbaarheidsproblemen. Als we willen winnen moeten we een goede wagen hebben en daarom vestigen we al onze hoop in de TF107"

Toyota streeft naar continuïteit, zowel wat het management, de ingenieurs als de rijders betreft. Toen Mike Gascoyne aan de deur werd gezet koos men ervoor zijn takenpakket te verdelen. Ex-Michelin-ingenieur Pascal Vasselon werd benoemd tot directeur van de chassis-afdeling. In de motoren-afdeling zwaait Luca Marmorini nog steeds de plak.

"We konden zeer weinig aan de motor veranderen, vermits de motorontwikkeling bevroren werd", legt Marmorini uit. "We moest de motor ook limiteren tot 19000 toeren. Natuurlijk vinden we het niet zo goed dat we de motor niet zomaar kunnen verderontwikkelen, maar als het de toekomst van de Formule 1 verzekert, dan moeten we akkoord gaan."

Chassis-baas Pascal Vasselon over de nieuwe wagen: "Over het algemeen is de wagen van 2006 grotendeels hetzelfde als de TF107 als we het over de vorm van het chassis hebben. De banden en aerodynamica verschillen echter enorm. We hebben de TF107 vooral op aerodynamisch vlak verderontwikkeld. De motor werd verder naar voren geplaatst en de versnellingsbak is langer. Ook de ophanging is helemaal anders."

De rijdersopstelling blijft ook ongewijzigd. Ralf Schumacher en Jarno Trulli moeten Toyota naar het lang verwachte succes helpen. Daarbij krijgen ze de steun van een nieuwe testrijder. De ervaren Franck Montagny is overgekomen van Super Aguri, waar hij met zijn ervaring meer dan welkom was. Ook bij Toyota is hij welkom, want Montagny was jarenlang testrijder bij Renault en droeg zijn steentje bij tot de wereldtitel van Alonso in 2005.

"Ik heb er nog geen idee van hoe de wagen zich aanvoelt, maar de ingenieurs vertelden me dat het een goede auto is. Toch wil ik eerst op de baan zien hoe hij zich gedraagt", vertelde Trulli, die nog tot eind 2009 onder contract ligt bij Toyota.

Van 16 tot 19 januari zal Toyota de TF107 uitgebreid testen in Jerez tijdens de eerste officiële testdagen van het nieuwe seizoen.

Of de Japanners daadwerkelijk in staat zijn om te strijden om overwinningen weten we over 64 dagen, wanneer het nieuwe F1-seizoen start in Melbourne.

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen