“Tragere extractie door cockpitbescherming is een klein offer voor meer veiligheid”

Er wordt al enige tijd gewerkt aan een cockpitbescherming die eventueel tijdens het seizoen 2017 geïntroduceerd kan worden. Volgens racedirecteur Charlie Whiting vormt een tragere extractietijd daarbij slechts een klein offer.

‘Halo’ of de ‘Aeroscreen’ van Red Bull, dat zijn twee belangrijkste systemen die als mogelijke cockpitbescherming in de running zijn.

Tijdens de eerste oefensessie stuurde Red Bull Daniel Ricciardo met haar ‘Aeroscreen’ de baan op. Voorafgaand aan dat ene rondje werd een zogenaamde extractietest met Daniel Ricciardo uitgevoerd. Die was iets trager dan zonder de ‘Aeroscreen’.

“We wilden met deze test zeker weten of het systeem oké was”, zei Charlie Whiting tegenover ‘Motorsport.com’. “Hij deed slechts een ronde, maar je weet nooit wat er kan gebeuren. We wilden gerustgesteld worden dat hij op tijd de auto zou kunnen verlaten. En dat was hij en dat wordt alleen nog maar beter.

“De teams ontwikkelen systemen zodat het voor rijders gemakkelijker wordt om eruit te klimmen. Maar als we hierdoor een paar seconden nodig hebben dan is dat een klein offer, gezien de veiligheid van het hoofd van de rijder.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}