Treft Lewis Hamilton zelf schuld aan strategische blunder van Mercedes?

Hoe is de strategische blunder van Mercedes kunnen gebeuren? Die vraagt stelt men zich ongetwijfeld ook bij het Mercedes F1 team zelf.

Meteen na afloop van de race liet Niki Lauda verstaan dat er al druk gedebrieft werd over het hoe en waarom is kunnen gebeuren.

“Onder de strategen wordt er gediscussieerd en uiteraard kan men dan van mening verschillen. Iemand moet echter de beslissing nemen en de discussie stoppen. Volgens mij moet dat Paddy Lowe zijn. Hij moet zeggen dat Hamilton niet binnen komt,” zei Lauda tegenover de Duitse zender RTL meteen na de race. “Daarover moet nu gesproken worden. Daarboven is men nu al aan het discussiëren daarover.”

Niki Lauda is vooral gefrustreerd door het feit dat de fout niet gemaakt is op een moment dat er enorm snel een beslissing moest genomen worden, op een moment dat men in snelheid gepakt wordt.

“De ingenieurs en mensen van de strategie kunnen fouten maken, dat is nu eenmaal zo. Het ging hier echter niet over een moment waarop men in een milliseconde een beslissing moest nemen. Men moest absoluut niets doen met de wagen die aan de leiding reed. Of het dan een virtuele safety car of een een volwaardige safety car is maakt helemaal niet uit. Dat ergert mij, er was geen aanleiding om een foutieve beslissing te nemen. Dat vind ik zo vreemd.”

Feit blijft wel dat het een strategische blunder was om Hamilton binnen te roepen, al treft de Brit misschien ook zelf enige schuld aan de extra pitstop die hij maakte tijdens de safety car.

“Lewis heeft gezegd dat de banden niet goed meer functioneerden. Hij wou ze wisselen. Dat zou wel eens van invloed kunnen geweest zijn om de strategische beslissing te nemen om hem toch binnen te roepen,” aldus Niki Lauda.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print