Tijdens de GP van Monaco zullen de rijders minstens twee verplichte pitstops moeten afwerken. Een eenmalige regel voor deze specifieke race om het spektakel te vergroten maar volgens een voormalig F1-strateeg kan deze regel voor ongewenste neveneffecten en vreemde strategieën leiden.
Gedurende iedere race moeten rijders minstens één pitstop afwerken maar in Monaco zullen dat twee pitstops worden. Volgens voormalig ‘F1 strategy engineer’ Bernie Collins kan dat in Monaco tot vreemde situaties leiden, vooral omdat rijders die in Monaco achteraan rijden daardoor een strategisch voordeel kunnen verkrijgen.
“Vaak is een strategie met twee pitstops de snelste in Monaco,” aldus Collins. “Vaak is een tweestopper wanneer je het op je eentje doet de snelste manier.”
“Maar omwille van verkeer is dat niet het geval. Mijn initieel gedacht toen ik het las was dat wanneer ik laatste zou zijn tijdens de GP van Monaco, ik na de eerste ronde zou pitten en vervolgens nog eens zou stoppen na de tweede ronde om vervolgens geen pitstops meer te doen.”
“Ik zou vervolgens de achterstand met de wagens voor mij kunnen dichtrijden en hopelijk voor hen eindigen wanneer zij hun twee pitstops afwerken.”
Door de nieuwe regel zou dus een opmerkelijk strategisch voordeel voor de wagens achteraan het rijdersveld kunnen ontstaan, iets wat vervolgens zou kunnen tegengaan worden door ook in de regels een minimum lengte op het vlak van de stints, een minimum aantal ronden per setje banden, op te leggen.
Eerder zagen we zoiets ook al tijdens de GP van Qatar in 2023, toen er omwille van veiligheidsredenen extra pitstops moesten gemaakt worden. Probleem met een minimum stint is dat zoiets tegen de ‘geest van de regel’ ingaat want je wil net meer verschillende strategieën en daardoor zou alles net in lijn komen te liggen op het vlak van de strategieën tijdens de race.
“Tenzij wanneer je een minimum stint doet zoals in Qatar twee jaar geleden, wat ook niet werkte want het beperkte echt de strategische mogelijkheden, maar wat weerhoudt er anders iemand van die een beetje naar achter rijdt om onder een safety car twee pitstops te doen?”
“Ze zouden voldoen aan de nieuwe regels en uiteindelijk later in de race geen pitstops meer moeten doen. Misschien is er een regelgeving die in dergelijk specifiek geval dit kan verhinderen.”
“Maar we proberen een zeer specifiek probleem op te lossen dat we vorig jaar hadden maar dat is niet altijd het geval in Monaco.”