Van de ene droom in de andere met Fernando Alonso

Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso zal komend weekend zijn laatste Grand Prix in functie van de Franse renstal Renault rijden. Na afloop van de GP van Abu Dhabi zal de Spaanse rijder zijn toekomst voortzetten bij de Italiaanse renstal Ferrari.
Voor de tweede keer komt er zo een einde aan de samenwerking tussen de renstal Renault en Fernando Alonso. Alonso behaalde in 2005 en 2006 nog de titel met de Franse renstal maar opteerde het daaropvolgende seizoen al voor de diensten van de Britse renstal McLaren. Bij McLaren liepen de zaken dan ook weer niet zoals verwacht want daar zouden de mecaniciens en inginieurs vooral partij hebben getrokken voor de Britse rijder Lewis Hamilton. Voor Hamilton en Alonso werd seizoen 2007 eerder een interne strijd met als gevolg dat Kimi Raikkonen uiteindelijk nipt nog de titel kon pakken. Voor alle duidelijkheid voegen we er wel nog graag even aan toe dat McLaren in 2007 ook nog eens betrapt werd op spionage en dat hun wagen eigenlijk een copie zou zijn geweest van de Ferrari F2007.

De interne strijd tussen Hamilton en Alonso zorgde er al snel voor dat de Spaanse rijder opnieuw de benen nam om vervolgens in 2008 terug naar de renstal van Renault te keren. Teambaas Flavio Briatore beloofde een goede wagen en probeerde er op die manier uiteraard voor te zorgen dat Alonso geen gevolg zou geven aan de geruchten die toen al de ronde deden. Volgens meerdere persberichten zou Alonso in 2008 al zijn overstap maken naar Ferrari en zou de Spaanse bank Santander daarvoor zelfs veel geld willen uitgeven. De overstap voor 2009 kwam er dan toch niet want Alonso had in de tweede helft van het seizoen eindelijk nog eens races kunnen winnen, waaronder de GP van Singapore in 2008, een winst waar vele supporters zich toch nog steeds vragen bij stellen.

In 2009 is Fernando Alonso vanaf het begin eerlijk voor de pers en alles begint al tijdens de winterstop, tijdens het testwerk. De wagen van Renault is ondanks haar opvallende neus veel te traag maar Alonso voegde er wel nog aan toe dat men de wagen op haar betrouwbaarheid aan het testen was en niet op haar snelheid. Dan is het plots in de tweede helft van het seizoen teamgenoot Nelson Piquet die niet meer aan de eisen van Flavio Briatore voldoet. Briatore zet Piquet op vrij arrogante manier op straat maar de Italiaanse zakenman vergeet dat beide partijen nog over een duister geheim beschikken, een geheim dat Piquet niet veel later als wapen zal gebruiken. De winst van Alonso op Singapore in 2008 wordt plots in twijfel getrokken omwille van het crash-gate schandaal dat Piquet in 2009 ging aanhalen om Briatore de das om te doen.

Ondertussen laat men bij Ferrari het crash-gate schandaal gewoon in Parijs uitpraten want daar wordt niet veel later Flavio Briatore levenslang uit de sport gesmeten. Meerdere partijen bekennen de feiten en Piquet zou dus daadwerkelijk zijn gecrasht met de bedoeling Alonso die bewuste zege op Singapore te bezorgen. Conclusie, Alonso mocht mee naar Parijs om zich daar te verantwoorden inzake zijn eventuele medeplichtigheid in het crash-gate schandaal. Uiteindelijk werd de Spaanse rijder onschuldig bevonden en werden enkel Flavio Briatore, Nelson Piquet, Pat Symonds en uiteraard de Franse renstal Renault zelf met de vinger gewezen. Ongeveer gelijk met de uitspraak van de rechter in Parijs maakt men bij Ferrari ook haar rijdersduo voor 2010 al bekend, bewust of onbewust maar Alonso hoorde daar nog steeds niet bij.

Jammer voor Alonso want het viel anders duidelijk op dat de Spaanse rijder zijn buik al even vol had van de duistere praktijken binnen de Franse renstal. Geweten is dan ook weer dat Flavio Briatore, ondanks zijn bijdrage in het crash-gate schandaal, een meerwaarde betekende voor het team en dat vooral het vertrouwen daardoor een flinke bons had gekregen bij zowat elke medewerker. Enkele dagen na de uitspraak van het World Motor Sports Council verklaarde Alonso plots dat hij in gesprek was met een nieuwe werkgever, een andere renstal dan Renault dus, en dat hij weldra waarschijnlijk zekerheid zou gaan krijgen voor 2010.

Enkele dagen later is het niet Fernando Alonso die de pers mag aanspreken want dat doet Ferrari-president Luca di Montezemolo vanuit Italië. Fernando Alonso zal vanaf 2010 voor de Italiaanse renstal uitkomen en dus met dezelfde wagen als Felipe Massa moeten racen. Ondanks een vrij goed seizoen moet Kimi Raikkonen toch plaatsmaken voor Alonso maar geweten is dan ook weer dat de Finse rijder daar zeker niet moeilijk om zou gaan doen. De Spaanse bank Santander stapte ook over naar Ferrari en zal daar dus dienen als een van de belangrijkste sponsors. Ook bij McLaren zal Santander gewoon aanblijven als sponsor.

Komend weekend zal er een race plaatsvinden die eigenlijk geen belang meer heeft inzake het behalen van de wereldtitel. Mocht Jenson Button nog opzettelijk iemand van de baan gaan rammen zou er vast nog wel een wijziging plaatsvinden maar over zo’n domheid zal de Britse rijder uiteraard niet beschikken. Voor Alonso wordt de GP van Abu Dhabi zonder twijfel een van de belangrijkse races ooit. Aan de start van de race begint zijn einde van de samenwerking met Renault terwijl aan het einde van de race zijn samenwerking met Ferrari zowat begint. Van de ene droom recht in de andere dus, of zie jij een rit in de R29 dan niet als een droom? Alonso ruilt hem alvast in voor 2010.

“Ik zou mijn seizoen graag positief afronden want mijn samenwerking met Renault heeft me enkele mooie momenten bezorgt. Ik heb zoveel leuke mensen leren kennen en die moeten weldra allen afscheid van me nemen. Renault is een van de grotere teams in de F1 en daarom kijk ik er echt naar uit om op bepaalde dag nog met hen te strijden”, aldus Fernando Alonso.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}