Nieuwe regels na vergadering F1 Strategy Group: vanaf 2017 opnieuw bijtanken in de Formule 1

Tijdens een bijeenkomst van de F1 Strategy Group is men overeengekomen dat er vanaf het F1-seizoen 2017 opnieuw bijgetankt zal worden tijdens de races. Er werden ook enkele andere maatregelen genomen om het spektakel in de Formule 1 opnieuw te verhogen.
image
De F1 Strategy Group kwam gisteren samen in het Engelse Biggin Hill om enkele maatregelen te nemen met betrekking tot de Formule 1 vanaf het seizoen 2017. Hoofddoelstelling is de sport opnieuw aantrekkelijker en spectaculairder te maken.

Tijdens de bijeenkomst werden maar liefst vijf voorstellen om de Formule 1 aantrekkelijker te maken aangenomen. Voorafgaand aan de bijeenkomst had Bernie Ecclestone nog laten weten niet veel te verwachten van de bijeenkomst, maar niets is dus minder waar.

Een van de meest opmerkelijke maatregelen is dat er vanaf het F1-seizoen 2017 opnieuw bijgetankt zal worden tijdens de pitstops, daarover raakten de teams het gisteren eens. Sinds 2010 is er een verbod op het bijtanken in de Formule 1. Wel werd er de voorbije periode een zogenaamde limiet op de hoeveelheid brandstof gehanteerd. Op die maatregel kwam vooral vorig jaar veel kritiek omwille van problemen met de zogenaamde fuel flow meter.

Een andere opmerkelijke maatregel is dat de teams vanaf volgend seizoen zelf de twee van de vier bandencompounds mogen kiezen waarmee ze zullen racen. Momenteel is het zo dat bandenleverancier Pirelli beslist welke twee bandencomounds het meeneemt naar elk circuit.

Nog een punt van kritiek de voorbije periode was dat de F1-bolides opmerkelijk trager zijn geworden. Ook daaraan wil men iets doen door de F1-bolides opnieuw sneller te maken. Men wil de bolides zo’n vijf tot zes seconden per ronde sneller maken. Daarvoor zal het gewicht van de wagens omlaag gaan. Alleen al door het opnieuw invoeren van het tanken wordt er op het gewicht bespaard, maar ook enkele andere maatregelen moeten hiertoe bijdragen. Anderzijds wil men de bolides ook sneller maken door bredere banden te introduceren alsook de aërodynamische regels te veranderen.

Ook aan het geluid van de F1-bolides wordt wat gedaan. De F1-bolides zullen vanaf het seizoen 2017 opnieuw een luider geluid maken doordat de motoren een hoger toerental zullen halen. Daarmee wordt een serieus punt van kritiek weggewerkt. Zowel de rijders, teams als fans waren serieus teleurgesteld over het geluid van de huidige V6-turbomotor.

Men wil de F1-bolides ook een agressievere uitstraling geven, al moet wel nog verder bekeken worden hoe dit verwezenlijkt kan worden. Tot slot zullen er ook enkele maatregelen genomen worden om de kosten in de Formule 1 onder controle te houden.

Hieronder een overzicht van de reglementswijzigingen die gepland staan.

2016:
– Vrije keuze uit twee van de vier bandencompounds waarmee ieder team tijdens een raceweekend kan racen

2017:
– Snellere F1-bolides: vijf tot zes seconden per ronde sneller en dat door aërodynamische aanpassingen, bredere banden en een lager gewicht van de F1-bolides.
– Herintroductie van het bijtaken (er wordt een maximum voor de gebruikte brandstof gehanteerd)
– Luidere F1-motoren door het verhogen van het toerental van de motoren
– Agressiever uitzicht van de F1-bolides

Er zijn ook enkele andere maatregelen waarnaar momenteel nog gekeken wordt zoals het aanpassen van het format van een raceweekend en het verbod op hulpsystemen bij de start. Hiervoor moet echter nog bijkomend onderzoek gebeuren.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:35:”pitstop_ferrari_tanken_headline.jpg”;}
Vanaf het F1-seizoen 2017 zal er opnieuw bijgetankt worden tijdens de races. Er werden ook enkele andere maatregelen genomen om het spektakel opnieuw te verhogen.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print