De FIA heeft vandaag het volledige verslag van de WMSC-hoorzitting van gisteren vrijgegeven. In dit document staan ook de emails tussen Alonso en de la Rosa.
De nieuwe bewijzen gingen vooral rond het contact tussen Alonso en De la Rosa in verband met de van Nigel Stepney en/of Mike Coughlan afkomstige informatie over de F2007 en over de contacten tussen Stepney en Coughlan.
Alonso en de la Rosa wisselden regelmatig info uit omtrent, remkrachtverdeling, gewichtsverdeling, gas in de banden, het remsysteem, aerodynamische balans en flexibele vleugels.
Enkele voorbeelden:
Op 21 maart vroeg Pedro de la Rosa aan Mike Coughlan meer duidelijkheid over de gewichtsverdeling: “Hi Mike, do you know the Red Car’s Weight Distribution? It would be important for us to know so that we could try it in the simulator. Thanks in advance, Pedro. p.s. I will be in the simulator tomorrow.”
Alonso antwoordde op 25 maart op een mail van de la Rosa over de verdeling: “Its weight distribution surprises me; I don’t know either if it’s 100% reliable, but at least it draws attention.”
De la Rosa reageerde als volgt: “All the information from Ferrari is very reliable. It comes from Nigel Stepney, their former chief mechanic – I don’t know what post he holds now. He’s the same person who told us in Australia that Kimi was stopping in lap 18. He’s very friendly with Mike Coughlan, our Chief Designer, and he told him that.”
Inzake het gas werden de volgende mails verstuurd op 25/03/2007:
Mail van de la Rosa naar Fernando Alonso: … "we’ll have to try it, it’s easy!". De mail ging over het bandengas dat de temperatuur in de band doet dalen en waardoor er minder blaren ontstaan op het oppervlak.
Antwoord van Alonso: “they have something different from the rest", and "not only this year. there is something else and this may be the key; let’s hope we can test it during this test, and that we can make it a priority!".
Antwoord van de la Rosa: “I agree 100% that we must test the [tyre gas] thing very soon.”
Op 28 april vroeg de la Rosa info aan Coughlan over het remsysteem: "Can you explain me as much as you can, Ferrari’s braking system with the [reference to detailed technical information]? Are they adjusting from inside the cockpit…?"
Coughlan en Stepney hadden op regelmatige basis contact met elkaar. De exacte inhoud van de mails, telefoongesprekken en smsÂ’en is niet bekendgemaakt. De FIA baseert zich op data verzameld door de Italiaanse politie. Er was vooral contact tussen de twee tijdens testsessies, maar tijdens de GP-weekends hield het duo zich rustig. De WMSC oordeelde dat de communicatie tussen Coughlan en Stepney veel intenser was dan oorspronkelijk aangegeven tijdens de eerste hoorzitting. Gezien het aantal en de frequentie van de berichten die uitgewisseld werden, werd er aangenomen dat er regelmatig informatie werd doorgespeeld en dat het zich niet beperkte tot de technische documenten die Stepney aan Coughlan bezorgde.
De verdediging die in de voormiddag gehouden werd door Neale bestond er onder andere in dat ze een firewall hebben opgezet om Stepney te verhinderen nog contact te hebben met Coughlan. Enkele weken later toonde Coughlan fotoÂ’s (van de Ferrari). Gezien de aard van de fotoÂ’s verplichtte Neale de fotoÂ’s te laten vernietigen. Deze situatie werd door Neale niet aan zijn oversten gemeld. Met deze acties was de WMSC niet tevreden. De raad vond dat er niet genoeg actie ondernomen werd om het contact te vermijden.
Daarnaast meldde Mclaren nog dat de inhoud van het dosier, afkomstig van Stepney, niet relevant was voor het team. Gezien de aard van de technologische strijd in de Formule 1 oordeelde de WMSC dat dit niet kon.
Tenslotte diende Mclaren nog een verklaring in ondertekend door het ganse ingenieursteam, dat ze niets wisten van de contacten, informatie. Coughlan zou de informatie enkel