Verstappen: “Ik maakte een fout en belandde in de grindbak”

Max Verstappen heeft de eerste testweek in Barcelona afgesloten met een valse noot, hij parkeerde zijn Red Bull RB14 gisteren in de grindbak.

Nadat hij bijna de hele voormiddag aan zich voorbij liet gaan, omwille van de weersomstandigheden, liet Verstappen zijn eerste getimede ronde optekenen op de ‘soft-compound’. Daarna vloog hij in bocht twaalf, een lange rechtse bocht, plots van de baan.

Het resultaat van dat uitstapje was een rode vlag om de Red Bull op de takelwagen te plaatsen en terug te brengen naar de pitstraat. Eens aangekomen deden de monteurs van de Oostenrijkse formatie er alles aan om te verhinderen dat er ook maar iemand een glimp kon opvangen van de onderkant van de wagen.

De jonge Nederlander gaf ruiterlijk toe dat hij een fout had gemaakt die nog extra in de verf gezet werd door een probleem met de versnellingsbak.

“Ik maakte een kleine fout toen ik de grindbak in schoof,” aldus Verstappen. “Ik probeerde nog achterwaarts weg te rijden maar ik kwam vast te zitten. We moeten de oorzaak van het probleem nog bekijken.”

“De problemen die we vandaag hadden zijn gemakkelijk op te lossen,” zei Guillaume Rocquelin, hoofd van race engineering bij Red Bull. “Over het algemeen zijn we tevreden over hoe de auto werkt.”

“We zijn vrij tevreden over hoe de RB14 werkt bij zijn eerste optreden op de baan,” gaat de Fransman verder. Nu hebben we weer even tijd om ons voor te bereiden op volgende week, hopelijk zijn de weergoden ons dan ook beter gezind.”

Door zijn uitstap naar de grindbak kwam Verstappen niet verder dan een negende tijd op de laatste testdag, ongeveer drie seconden trager dan de snelste tijd van Lewis Hamilton. De Nederlander maakt zich echter nog geen zorgen.

“Je weet dat Mercedes en Ferrari sowieso sterk zullen zijn,” aldus Verstappen. “Alles blijkt goed te werken, ik ben tevreden over de auto tot nu toe. Hopelijk kunnen we in de tweede week wat meer laten zien.”

“We hebben geen snelle ronden gereden omdat we dat niet wilden doen op een natte baan. Dat heeft helemaal geen zin. In deze omstandigheden, die niet ideaal zijn, is het belangrijk om prioriteiten te stellen en zorgen dat alles werkt zoals je het wilt.”

Het belangrijkste voor Red Bull tijdens de eerste week was om de data van de windtunnel te vergelijken met die van op het circuit en dat duurde volgens Verstappen langer dan verwacht. Toch heeft het Nederlandse wonderkind er alle vertrouwen in dat zijn nieuwe speeltje een winnaar wordt.

“Het verschil met de auto van 2017 is groot, vooral aangaande het gedrag ervan, en ik denk dat het in de positieve zin is,” besluit Verstappen.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print