Vierde generatie Halo voor F1-bolides 2022 trekt lessen uit de horrorcrash van Romain Grosjean

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Volgend jaar is Halo aan de vierde generatie toe en de bedoeling is dat het nog ergere crashes kan doorstaan dan dat het nu al deed.

Hoewel bepaalde rijders en teams er bij het begin hun twijfels over hadden, heeft de Halo ondertussen al een aantal keer bewezen dat het een grote rol speelt in het voorkomen van hoofdblessures of erger. De crash die iedereen zich nog herinnert is ongetwijfeld die van Romain Grosjean in Bahrein vorig jaar.

De Fransman knalde met zijn Haas door de vangrails en zijn F1-bolide veranderde in een vuurbal. Groot was ook de opluchting toen we Grosjean relatief ongeschonden uit de vlammen zagen komen. Zonder Halo is de kans groot dat hij het niet meer kon navertellen.

Clive Temple, een van de bezielers van Halo, laat weten aan ‘RaceFans’ dat de vierde generatie nog sterker zal zijn en beter geïntegreerd in de nieuwe bolides voor 2022.

“Waar we naar kijken is een veel sterker apparaat en een apparaat dat geïntegreerd gaat worden in de wagens van 2022, met alle veranderingen aan de bolides ten opzichte van wat we nu zien in de F1,” zei Temple.

“Dat komt omdat deze veiligheidsvoorzieningen een integraal onderdeel zijn van de wagen zelf. Je moet er zeker van zijn dat dit op een zodanige manier gebeurt dat, met name wat betreft de bevestigingen, er geen problemen ontstaat met betrekking tot een mogelijke afscheuring, et cetera. Dat is dus een zeer belangrijk onderdeel van de Halo-overweging.”

Bij de crash van Grosjean penetreerde zijn bolide zich door de vangrails en zorgde de Halo ervoor dat het hoofd van de Fransman gevrijwaard bleef. Temple laat weten dat het eerder een combinatie is van verschillende veiligheidsvoorzieningen die ervoor gezorgd hebben dat Grosjean deze crash overleefd heeft.

“Wat duidelijk was, was dat het montagesysteem dat was bedacht, toen de situatie zich voordeed met de crash van Grosjean, aangetoond heeft dat het zeer geschikt was voor zijn doel. Want we zagen allemaal een systeem, niet alleen de Halo, maar het hele voertuig en de vangrails en wat de rijder aan had samenkomen om een overlevingsscenario te creëren.”

Maar de moderne F1-bolides worden steeds maar zwaarder en dat betekent dat voorzieningen als de Halo ook steeds sterkere krachten moet kunnen weerstaan. De vierde generatie, die volgend jaar zijn intrede zal maken op de nieuwe bolides, zal sterker zijn en beter geïntegreerd.

“Voor 2022 kijken we naar ‘Halo 4’, zoals dat heet, en dat zal een sterker apparaat zijn dat bestand is tegen een hogere belasting.”

Ten slotte is Temple ook tevreden dat Halo ondertussen goed geïntegreerd is in de sport. Bij de introductie in 2018 waren er namelijk nogal wat negatieve commentaren, al hadden die voornamelijk te maken met het esthetische aspect. 

“Toto Wolff wou er het liefst de kettingzaag inzetten,” herinnert Temple zich nog. 

“Er was veel negativiteit, zoals vaak het geval is met veiligheidskwesties. We hoeven alleen maar terug te gaan naar het eind van de jaren zestig en ons te herinneren dat Jackie Stewart door nogal wat mensen in de Formule 1 en met name door journalisten in het verdomhoekje werd gezet toen hij een veiligheidscampagne begon die zeer noodzakelijk was.”

“Het werd de mensen, denk ik, al snel duidelijk dat het van het grootste belang is dat deze systemen doen waarvoor ze ontworpen zijn. Je moet sommige esthetische overwegingen vergeten en erkennen dat veiligheid van het grootste belang is.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen