Vijf seconden in plaats van drive-through?

De FIA bekijkt de mogelijkheden van een vijfsecondenstraf voor het overschrijden van de tracklimieten.
image
Deze beslissing kwam er na de controverse die ontstond na het inhaalmanoeuvre van Romain Grosjean op Felipe Massa tijdens de GP van Hongarije. De Fransman kreeg hiervoor een drive-through, omdat de stewards vonden dat dit de meest toepasselijke straf was voor dit soort overtreding.

Nu bekijkt de FIA echter wat er kan gedaan worden om de straf voor het overschrijden van de witte lijn die het circuit afbakent, iets minder zwaar te maken voor de rijder en het team in kwestie. Een vijfsecondenstraf lijkt een ideale oplossing, maar het is nog niet bekend onder welke vorm deze straf uitgevoerd zou worden.

Sam Michael, sportief directeur bij McLaren, legt uit dat deze sanctie vorig seizoen al werd besproken, maar dat deze nu opnieuw naar de voorgrond is gebracht. “Het niet zo simpel, want hoe laat je nu iemand vijf seconden verliezen. Aan de andere kant staat het wel tegenover een twaalftal seconden die ingeboet worden bij een drive-through, dus het zou goed zijn om daar nog iets voor te plaatsen. De kwestie is enkel, hoe pak je dat aan?”

Ook Romain Grosjean is voorstander van een iets lichtere straf. “Dat is steeds een moeilijke beslissing. Als je de regels volgt in Hongarije, dan zat ik inderdaad buiten de lijnen van het circuit, maar er is ook een regel die zegt dat een rijder ten allen tijde een aanrijding moet proberen te vermijden. Als je Felipe’s voorvleugel zag, dan zag je dat ik inderdaad een aanrijding probeerde te vermijden. Het is tussen de twee, dus een iets minder strenge gulden middenweg zou ideaal geweest zijn.”

“Ze zouden kunnen zeggen dat je nadien vijf seconden bij je totaaltijd gerekend krijgt, dan kun je proberen een gat te slaan met je achterliggers. Ze zouden ook kunnen zeggen dat je moet vertragen op de baan, maar dan blokkeer je je achterliggers.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print