Voordeel voor Mercedes na omzeilen nieuwe regel over olieverbruik?

Tijdens de Grote Prijs van België introduceerde Mercedes een nieuwe specificatie van haar motor. Door deze ingreep nog voor de race in Monza te doen omzeilen de Duitsers de nieuwste regels aangaande olieverbruik.

Vanaf de Grote Prijs van Italië mogen de motoren nog slechts 0,9 liter per 100 kilometer verbruiken. Mercedes heeft echter haar vierde, en tevens laatste, evolutie van haar motor al in België geïntroduceerd en hoeft zich daar niets van aan te trekken.

In de technische richtlijnen van de FIA staat dat motoren die voor de race in Monza geïntroduceerd worden 1,2 liter per 100 kilometer mogen verbruiken. De actie van Mercedes wordt met argusogen gevolgd want in een andere regel zou ook staan dat zowel het fabrieksteam als haar klanten met dezelfde motoren moeten rijden.

Dat zou dus betekenen dat als Mercedes zijn klanten pas in Monza voorziet van de laatste specificatie van de motor, zij ook zouden terugvallen op de 0,9 liter die in de FIA-richtlijnen staan. De heren en dames van de FIA hebben echter laten weten dat voor Mercedes enkel de 1,2 liter-regel telt omdat ze hun krachtbron al gebruikt hebben in Spa.

Dit geldt enkel voor het fabrieksteam, de klanten die hun nieuwe motoren krijgen in Monza zullen zich moeten houden aan de nieuwe regels.

Een vertegenwoordiger van de FIA verduidelijkt: “Indien een power unit geïntroduceerd wordt tijdens of na de Grote Prijs van Italië moet het olieverbruik ervan minder dan 0,9 liter per 100 kilometer bedragen. Als een power unit geïntroduceerd wordt tijdens of voor de Grote Prijs van België moet het olieverbruik minder dan 1,2 liter per 100 kilometer bedragen.”

De Fia beschouwt een motor als gebruikt als zijn transponder in werking getreden is bij het verlaten van de pitlane. De transponder is eigenlijk een ‘digitale nummerplaat’ net zoals bij een vliegtuig.

Die introductie van de nieuwe Mercedes-motor zorgde toch voor wat onrust bij Ferrari het voorbije weekend. De Italianen werden op snelheid gepakt door Mercedes want ze hadden niet verwacht dat er iemand nieuwe motoren zou meebrengen naar Spa.

Met andere woorden als Ferrari nog een nieuwe specificatie wil brengen van zijn motor zal die moeten voldoen aan de “0,9 liter-regel.”

Toto Wolff is zich van geen kwaad bewust en wil gerust uitleg geven aan Ferrari moest dat nodig zijn.

“We zijn concurrenten maar als er een probleem is moeten we daarover kunnen praten achter gesloten deuren,” vindt Wolff. “Tot nog toe is mij nog niets gevraagd maar we moeten er wel op toezien dat er geen onwaarheden worden verteld. Tot dusver heb ik er alle vertrouwen in.”

Onderstaande video verduidelijkt hoe het ‘verbranden van olie’ een extra voordeel kan opleveren:

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}