Volgens Adrian Newey zouden de te restrictieve regels in de Formule 1, waarbij er bijzonder veel beperkingen opgelegd worden, gerust opnieuw wat meer ‘vrijheid’ mogen bevatten. Je kan als team door het budgetplafond immers niet ongelooflijk veel geld meer aan je ingenieurs geven en zo voorsprong nemen op je concurrenten.
Het budgetplafond heeft ervoor gezorgd dat de topteams niet langer honderden miljoenen per seizoen kunnen spenderen en daarmee met hun grote voorsprong op financieel vlak ook een grote voorsprong op het circuit konden realiseren.
“Het zorgt ervoor dat je momenteel een ‘engineering-budget’ hebt en het risico is verdwenen dat door meer uit te geven je een grote voorsprong op de rest zal hebben. Op dat punt moet je de regelgeving wat versoepelen in plaats van ze nog restrictiever te maken,” aldus Newey tegenover ‘Auto Motor und Sport’. “Dat is echter niet wat er gebeurt.”
Newey maakte vervolgens de vergelijking met de Formule 1 toen hij nog maar net in de sport zat, alles was toen veel minder restrictiever en er waren veel minder regels.
“Toen ik in de Formule 1 kwam had ik mijn bureau een kopie van het technisch reglement van 1973 liggen. Dat was drie of vier bladzijden … nu hebben we een bijbel vol regels en dat is nog voordat er allerlei technische richtlijnen aan worden toegevoegd.”
“Zoals het nu allemaal wordt voorgeschreven is bijzonder jammer.”
Adrian Newey onderstreept daarmee een discussie die al langer aan de gang is over in welke mate de Formule 1 nog voor technologische innovaties kan zorgen terwijl er erg strikte financiële en technische regels gelden.