Tijdens de zesentwintigste ronde van de GP van Las Vegas besliste Carlos Sainz op het laatste moment dat hij toch niet de pits zou induiken en het leek erop dat hij daarbij de regels had overtreden.
Lewis Hamilton, die vlak achter Sainz reed, was er als de kippen bij om aan zijn team te melden dat de Ferrari-rijder hem bij het ‘binnenrijden’ van de pits de weg afgesneden had toen bleek dat zijn team nog niet klaar stond en hij noodgedwongen nog een rondje verder moest.
Op het moment dat Ferrari Sainz binnen riep, reed hij op een vierde plaats, voor Lewis Hamilton. Maar toen de Spanjaard wilde binnenrijden heerste er plotseling verwarring bij Ferrari en moest hij nog een rondje extra rijden, dat zorgde ervoor dat hij over de scheidingslijn van de ingang van de pitlane reed.
Toen Sainz uitleg vroeg aan zijn team was het antwoord dat ze simpelweg nog niet klaar waren. Een uitleg die de Spanjaard trouwens maar matig kon appreciëren en hij maande zijn team dan ook aan in niet mis te verstane bewoordingen dat ze moesten wakker worden.
Een ronde later wist Sainz zijn pitstop dan toch nog succesvol af te werken en aan het einde van de race bezette hij naast de rijders van Mercedes de laatste podiumplek in Las Vegas.
Het incident werd door de nieuwe racedirecteur Rui Marques niet bestraft , dit tot grote verbazing van sommigen maar het F1-reglement pleit Carlos Sainz vrij.
De regels van de FIA voor het inrijden van de pits worden bepaald door de International Sporting Code, Appendix L, Hoofdstuk 4, Artikel 4 (d). Hierin staat dat “behalve in geval van overmacht… een deel van een band van een auto die de pitstraat ingaat, mag in geen enkele richting een lijn overschrijden die op het circuit is geschilderd om auto’s die de pitstraat ingaan te scheiden van auto’s die op het circuit rijden.”
Terwijl de banden van de Ferrari van Sainz duidelijk de scheidingslijn hadden overschreden, heeft Sainz geen overtreding begaan omdat hij nooit de pits is binnengereden. Als hij de scheidingslijn had overschreden en toch de pits was binnengereden had hem dat waarschijnlijk wel een straf opgeleverd.
In bepaalde gevallen kan de racedirecteur voor bepaalde races een bijkomende instructie implementeren die zegt dat als de scheidingslijn met de vier wielen overschreden wordt, dat een rijder dan ook verplicht is de pits binnen te rijden. Dit was bijvoorbeeld het geval tijdens de GP van Azerbeidzjan, maar afgelopen weekend was dat niet het geval.