Waarom is het DAS-stuursysteem van Mercedes legaal?

De tweede testdag in Barcelona werd gedomineerd door het ‘Dual Axis Steering-systeem’ (DAS) dat Mercedes gebruikt op haar W11.


Mercedes heeft het (stuur)wiel opnieuw uitgevonden! Door een ingenieus systeem kan de rijder vanuit de cockpit de hoek van de voorwielen wijzigen en bijgevolg dus ook de rijhoogte van de voorkant van de auto. Hij doet dat door zijn stuurwiel naar voor of naar achteren te bewegen.

Als een topteam als Mercedes met zo’n systeem op de proppen komt is het eerste wat de concurrentie doet natuurlijk de vraag stellen of het wel legaal is. In dit geval heeft Mercedes de FIA al een hele tijd op de hoogte gebracht dat het aan iets dergelijks aan het werken was om zich ervan te vergewissen of het wel volgens de regels was.

Volgens Jonathan Noble van ‘Motorsport’ ligt het systeem wel in een soort grijze zone van de reglementen van de FIA die beschrijven wat de elementen van de ophanging zijn en wat de stuurinrichting is.

Over de ophanging zijn de reglementen klaar en duidelijk, die mag niet gewijzigd worden terwijl de auto in beweging is. “Er mag geen enkele aanpassing worden gedaan aan een ophangingssysteem terwijl de auto in beweging is”, zegt artikel 10.2.3 van het Technisch Reglement van de F1.

Als de FIA dus zou stellen dat het veranderen van de hoek van de voorwielen zou betekenen dat er een aanpassing gebeurt aan de ophanging zou DAS dus illegaal zijn. Maar de FIA gaat er dus van uit dat het systeem van Mercedes niets wijzigt aan de ophanging van de auto.

Op het gebied van de stuurinrichting zijn de regels wat soepeler. In artikel 10.4.1 van de technische voorschriften staat: “Een stuurinrichting die het mogelijk maakt om meer dan twee wielen opnieuw uit te lijnen, is niet toegestaan.” DAS kan alleen de positie van de voorwielen wijzigen, dus dat valt volledig binnen de regels.

Er staat ook nergens in de reglementen dat het verplicht is dat de wielen om één as draaien en dat ze dat allebei onder dezelfde hoek moeten doen. Dat betekent dus dat beide voorwielen, los van elkaar, onder een verschillende hoek mogen staan.

Een ding waar Mercedes wel rekening moet mee houden is dat het systeem niet werkt via de stuurbekrachtiging want de reglementen zeggen dat die alleen maar gebruikt mag worden om het sturen fysiek gemakkelijker te maken.

De FIA is dus tot nu toe tevreden met DAS maar het kan pas echt legaal worden als stewards dat zouden beslissen als er een klacht komt van een ander team. De bal ligt nu in het kamp van de concurrentie, gaan ze nu meteen iets soortgelijk beginnen te ontwikkelen of kijken ze de kat uit de boom tot bij de seizoensstart in Melbourne?


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}