Opvallend beeld na afloop van de GP van de USA: de rijders op het podium kreeg een ‘Pirelli-band’ als trofee overhandigd in de plaats van de veelbesproken ‘Heroo-trofee’. In een reactie na afloop van de race geeft Pirelli een verklaring voor de plotse verandering van trofee.
Pirelli is titelsponsor van de GP van de USA en voorafgaand aan het raceweekend werden er met veel trots erg bijzondere trofeeën voorgesteld (Lees: F1 komt met bizarre trofeeën’ voor de GP van de USA: “F1-piloten zijn helden”). De zogenaamde ‘Heroo-trofeeën’ werden ontworpen door de Italiaanse artiest Matteo Macchiavelli. Pirelli liet naast de trofeeën ook replica’s van de trofeeën maken die door fans gekocht konden worden en er zouden ook speciale Pirelli-petjes op het podium gedragen worden, opnieuw iets dat de fans na afloop ook konden kopen.
Opvallend was echter dat de trofeeën tijdens de podiumceremonie nergens te bespeuren waren, enkel de speciale ‘Pirelli-petjes’ waren te zien. In de plaats van de ‘Heroo-trofeeën’ werden er kleinere exemplaren van de Pirelli-banden als trofee uitgereikt. De reden hiervoor is dat Pirelli besliste om de speciaal ontworpen trofeeën niet uit te reiken nadat het zaterdag werd gewezen op een mogelijke schending van het auteursrecht.
Doordat Pirelli vervolgens te weinig tijd had om te onderzoeken of er inderdaad sprake was van een inbreuk werd beslist de speciaal ontworpen ‘Heroo-trofeeën’ niet uit te reiken. In de plaats daarvan liet Pirelli speciaal de ‘Pirelli-banden’ als nieuwe trofee overvliegen zodat de rijders op het podium die uitgereikt konden krijgen.
Volgens diverse bronnen zouden de ‘Heroo-trofeeën’ die door Matteo Macchiavelli ontwerpen werden te veel gelijken op beelden die bij Bearbrick verkocht worden.
A new trophy, a special edition podium cap and a partially resurfaced asphalt. The #USGP at @COTA is full of novelties. Discover them here: https://t.co/CF3KbAgLIn #F1 #Fit4F1 pic.twitter.com/ckNPUchIpw
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 14, 2024