We kunnen gerust spreken van een noodtoestand bij Renault. Door aanhoudende problemen tijdens de laatste drie GP’s is er een tekort aan nieuwe wisselstukken en dat zorgde voor een ruzie tussen Toro Rosso en de Franse motorenbouwer.
De problemen beperken zich natuurlijk niet tot Toro Rosso alleen maar hebben effect op elk team dat met Renault-motoren aantreedt, inclusief de fabrieksformatie. Een werkelijke aaneenschakeling van tegenslagen aan zowel MGU-H en turboladers tijdens de laatste drie GP’s heeft er voor gezorgd dat er een tekort aan onderdelen is als er in Abu Dhabi nog iets stuk gaat bij één van de teams.
Bij het fabrieksteam staan de zaken er het beste voor, zowel Hulkenberg als Sainz zijn aan hun vijfde motor en zesde MGU-H toe. Van de turbo’s heeft de ene zijn zesde exemplaar en de andere zijn vijfde achterin zijn bolide zitten.
Bij Red Bull staan de zaken er slechter voor, Ricciardo gebruikte dit jaar bijvoorbeeld al zes motoren, zes turbo’s en acht MGU-H. Bij zusterteam Toro Rosso staat het er ronduit beroerd voor en de situatie ontaarde in een rel tussen de formatie uit Faenza en Renault.
De bolide van Pierre Gasly was toe aan zijn vijfde motor, zevende turbo en negende MGU-H. In de bolide van zijn teamgenoot Brendon Hartley staat de teller op zeven motoren, zes turbo’s en acht MGU-H. Tot overmaat van ramp moest de Nieuw-Zeelander de strijd staken omdat het olieverbruik van de motor te hoog lag, hij kan dus alleen maar hopen dat er niets onherstelbaar beschadigd is want er zijn geen nieuwe onderdelen meer.
Om het materiaal te sparen reden alle teams met een Renault-krachtbron met een dichtgeknepen motor. Er wordt gesproken over drie à vier procent minder vermogen en dat verklaart dan meteen waarom Red Bull helemaal niet opgewassen was tegen Mercedes en Ferrari in Brazilië.
Red Bull-teambaas Christian Horner was dan ook tevreden met de vijfde en zesde plaats van zijn rijders.
“We zijn blij dat de motoren dit weekend overleefd hebben omdat we ze nu ook kunnen gebruiken in Abu Dhabi.” Hij is blij dat er niets stuk is gegaan in Brazilië en hij hoopt ook in Abu Dhabi de boel heel te houden.
Als er toch nog iets stuk gaat bij één van de drie Renault-teams zal het behelpen worden. Beschadigde onderdelen moeten gerepareerd worden of er kunnen onderdelen van andere motoren uitgewisseld worden. In het slechtste geval kan er nog altijd teruggegrepen worden naar onderdelen van oudere specificaties.
Horner looft het werk van de Renault-monteurs.
“Wat ze allemaal voor elkaar krijgen is een klein wonder. Ze zijn al een aantal weken bezig met oude onderdelen weer nieuw te maken of om onderdelen uit te wisselen van de ene naar de andere auto.”
Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}