Wat als je F1-technologie in een wagen steekt?

Dan krijg je onderstaande wagen te zien …
image
Zo moeten ze er bij Renault althans over gedacht hebben want dit is eens iets anders dan een straatwagen van Ferrari of McLaren waar F1-technologie in verwerkt zit.

Iedereen kent wel de elektrische wagens bij de verschillende autoconstructeurs. Vooral de Twizy van Renault kreeg al heel wat vreemde blikken toegeworpen. Het kleine wagentje lijkt immers rechtstreeks uit een science fiction film te komen.

Bij Renault hebben ze echter hun RS en F1-afdeling op de elektrische wagen losgelaten en de kleine elektrische wagen bomvol technologie gestoken. Zelfs KERS, een technologie die sinds enkel jaren in de Formule 1 gebruikt wordt, hebben ze in de Twizy gestoken. Het resultaat is: de Twizy Renault Sport F1.

De originele Twizy beschikt over amper 17 pk, maar wanneer KERS wordt geactiveerd krijgt het wagentje opeens gedurende 14 seconden 80 pk extra. De bestuurder kan KERS net als in de Formule 1 activeren door op een knop te drukken. De KERS-module zorgt ervoor dat de Twizy zo’n 30 kilogram extra weegt.

“We hebben altijd gezegd dat we de technologie die in de Formule 1 ontwikkelt wordt ook in onze straatwagens willen gebruiken,” aldus Jean-Michel Jalinier van Renault Sport F1. “Hopelijk zorgt deze wagen bij heel wat mensen voor een glimlach op het gezicht, maar hopelijk wordt er ook serieus over nagedacht.”

“KERS is een erg ingewikkeld systeem en het was een serieuze uitdaging om het in een elektrische wagen te integreren. Ze zijn er echter in geslaagd om de wagen op een veilige en efficiënte manier een energieboost te geven. Ik ben er niet zeker van dat we veel van deze wagens op straat zullen zien. Hij toont echter wel aan dat we dezelfde principes en technolgieën uit de Formule 1 ook in straatwagens kunnen toepassen.”

Bij KERS is het trouwens niet gebleven. De ingenieurs vonden blijkbaar dat de Twizy met een topsnelheid van 110 km/u ook over een achtervleugel moest beschikken. De slicks op de Twizy zijn afkomstig uit de Formule Renault 2.0 en de achterdifuser met regenlicht komt uit de Formule Renault 3.5.

Wie de Twizy aan het werk wil zien moet naar het Goodwood Festival of Speed.
image
image
image
image
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:29:”renault_twizy_f1_headline.jpg”;}
Die denkoefening hebben ze bij Renault Sport F1 gemaakt …

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print