Wat denkt de concurrentie van de speciale strategie van Ferrari?

Ferrari hield er tijdens de kwalificatie een bijzondere strategie op na. Ook Ferrari zelf noemde het in haar persbericht een strategische kwalificatie. Maar wat denkt de concurrentie daarvan?
image
Normaal gesproken proberen de teams om Q1 door te komen met de hardste van de beide bandencompounds maar Ferrari zette meteen de zachte band in. Het resulteerde in een vlotte kwalificatie voor Q2 met een eerste en derde tijd voor Massa en Alonso. In Q2 gebeurde iets gelijkaardigs. Met weeral zachte banden kwalificeerden Massa en Alonso zich vlot voor Q3 met opnieuw een eerste en derde tijd tot gevolg.

Tijdens Q3, wanneer je normaal de zachtste van de beide bandencompounds gebruikt om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten en je zo ver mogelijk naar voor op de grid te kwalificeren, opteerde men bij Ferrari voor de hardere bandencompound. Bij Ferrari waren ze vervolgens relatief tevreden, er was zogezegd sprake van vooruitgang in vergelijking met een week geleden in Silverstone. Vreemd, zou je denken, maar wat denkt de concurrentie van die merkwaardige strategie?

Ross Brawn, teambaas bij Mercedes, was erg tevreden met de polepositie van Lewis Hamilton, maar ook hij was enigszins verrast door de kwalificatiestrategie van Ferrari: “Of het beter is of niet, dat zullen we pas op zondag weten,” zei Brawn in een reactie. “Het heeft voor- en nadelen. Ergens tijdens de race moet je de optionbanden gebruiken. Of je ze beter tijdens het begin van de race gebruikt of tegen het einde van de race, dat weet je pas tijdens de race zelf. Waarschijnlijk zullen we dat zelfs pas tijdens de laatste vijf ronden van de race zien.”

Ook Christian Horner van Red Bull is erg benieuwd hoe de strategie van Ferrari zal uitpakken tijdens de race.

“Op het vlak van de bandenstrategie zal Fernando compleet anders rijden dan wij,” zei Horner gisteren tegenover Sky. “Het zal interessant worden om te zien hoe de race verloopt. Veel zal afhangen van de eerste ronden tijdens de race en of er een safety car-fase komt. Langs de ene kant is de keuze van Ferrari logisch, maar langs de andere kant ook onlogisch. We moeten afwachten wat de race brengt.”

Sebastian Vettel liet dan weerd verstaan dat hij niet echt verrast was door de andere keuze van Ferrari in Q3 omdat vanaf Q1 reeds duidelijk was dat ze voor een andere benadering van de kwalificatie kozen. “Ze reden tijdens Q1 immers reeds met de zachte banden. Toen kon je reeds besluiten dat ze het anders zouden gaan aanpakken,” aldus Vettel.

Enkel bij Lotus lijken ze het enigszins normaal te vinden dat Ferrari voor een compleet andere strategie koos dan de rest van de topteams.

“Ik denk dat ze bij Ferrari die keuze enkel en alleen gemaakt hebben omdat ze wisten dat ze hier niet helemaal vooraan konden meedoen. Meestal opteer je dan voor een andere strategie,” zei Kimi Raikkonen in een reactie op de vreemde keuze van Ferrari.

Ook zijn teamgenoot vindt de keuze van Ferrari uitermate interessant.

“Ze zullen de optionbanden (zachte band) waarschijnlijk zo laat mogelijk proberen te monteren. Ik geloof dat ze dat enkele jaren geleden reeds eens met Massa gedaan hebben,” besluit Romain Grosjean.

Of de strategische keuze van Ferrari een goede zaak is geweest weten we deze middag. Het zal op strategisch vlak alvast een bijzondere race om volgen worden.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer