Wat verandert er dit jaar in de Formule 1?

Met de intrede van de nieuwe motorformule in 2014 en bijhorende ingrijpende wijzigingen in het technisch reglement, valt er voor 2013 niet veel bij te leren op technisch vlak. Toch zijn er enkele belangrijke wijzigingen.
image
De grootste wijziging zal wellicht terug te vinden zijn in het gebruik van het DRS-systeem. Daar waar in 2013 nog overal DRS gebruikt mocht worden tijdens de vrije trainingen en de kwalificaties, zal dat komend seizoen nog enkel geactiveerd mogen worden in dezelfde zones als voor de race. Op de meeste circuits is dit op het langste rechte stuk. Op sommige circuits wordt gebruik gemaakt van twee DRS-zones. Melbourne, waar het seizoen aangevat wordt, is daar alvast één van.

De banden voor volgend seizoen worden opnieuw geleverd door Pirelli. De Italiaanse bandenfabrikant gaat zelfs nog een stap verder dan in 2012. Het is de bedoeling dat de bandenstrategie nog een grotere rol gaat spelen in de uitkomst van de race. Pirelli wil zoveel mogelijk voorkomen dat teams een race uitrijden met slechts één bandenwissel, dus gaat de band nog wat sneller slijten dan afgelopen seizoen. Verder heeft Pirelli de band wat zwaarder gemaakt, waardoor de FIA beslist heeft het minimumgewicht van de wagen inclusief rijder omhoog te halen.

Er zullen door de FIA strengere tests uitgevoerd worden qua flexibiliteit van de voorvleugel, zodat er geen discussie meer kan bestaan over het al dan niet bewegen van de voorvleugel. Ook het langs de zijkant parkeren van de wagen na de kwalificatie zal wijzigingen ondergaan. Zo gaat de internationale autosportbond niet meer onderzoeken of er sprake is van overmacht, zoals in Abu Dhabi nog het geval was met Sebastian Vettel toen die zijn Red Bull RB8 aan de kant zette met een vermeend technisch probleem. Er zal meteen worden gekeken of er nog voldoende brandstof aanwezig is voor de afname van een staal.

De avondklok mag vanaf volgend seizoen nog maar twee keer in plaats van vier keer overtreden worden. Die avondklok schrijft voor dat de teams tussen 4 uur en 10 uur ’s morgens niet aan de auto’s mag gewerkt worden. Ook het aantal uur dat er in de nacht van donderdag op vrijdag niet aan de auto gewerkt mag worden, werd opgeschroefd van zes naar acht uur.

De meest zichtbare verandering zal echter plaatsvinden in het verdwijnen van de zogenaamde “getrapte” neus. Deze was aan het begin van 2012 het meest besproken onderwerp. De hele F1-wereld keek met afkeer naar de lelijkste neus ooit. De FIA had beslist dat de neus van de wagens naar omlaag moest, om het gevaar van een frontale impact voor de rijders fors te verlagen. De teams wilden echter een zo hoog mogelijke doorstroming van de lucht, en besloten hierop een knik te voorzien in de neus. Deze verdwijnt in 2013, omdat de teams een overeenkomst hebben bereikt met de FIA om een paneel over de neus te plaatsen, om een vlotte overgang te garanderen van het voorste naar het achterste deel van de neus.

Wat betreft de rijdersbezettingen zijn ook redelijk wat wijzigingen te noteren. Michael Schumacher kondigde zijn definitieve afscheid aan, nadat Mercedes de komst van Lewis Hamilton openbaar had gemaakt. Sergio Perez neemt de plaats van Hamilton in bij McLaren, terwijl een andere Mexicaan, Esteban Gutierrez, de plaats van Perez overneemt bij Sauber. Bij het Zwitserse team verdwijnt tegelijkertijd ook Kamui Kobayashi, die wel genoeg sponsorgeld bijeenkreeg, maar zijn zitje toch naar Nico Hulkenberg zag gaan.

Force India is ondertussen het enige team dat nog zijn twee rijders voor 2013 bekend moet maken. Paul Di Resta is dus ook nog steeds niet zeker van zijn plaats. Er zijn drie rijders die volgend jaar debuteren in de F1. Max Chilton neemt de plaats in van de naar Caterham verhuizende Charles Pic, Valtteri Bottas komt bij Williams in de plaats van Bruno Senna, en de eerder vernoemde Esteban Gutierrez bij Sauber.

Eén team valt af, namelijk HRT. Het Spaanse team van Luis Perez Sala werd te koop gezet, maar niemand meldde zich aan als kandidaat overnemer. Dat betekent dus dat er na Q1 en Q2 nog zes rijders afvallen in plaats van de gebruikelijke zeven.

Ten slotte werd de berekening van het inschrijfgeld voor volgend seizoen grondig aangepast. Vroeger betaalden alle teams een vast bedrag van 306 000 euro. Voor 2013 werd het inschrijfgeld echter berekend op het aantal behaalde punten in het constructeurskampioenschap van 2012, wat dus betekent dat Red Bull Racing, dat vorig jaar de constructeurstitel pakte, meer dan drie miljoen euro op tafel zal moeten leggen om het seizoen te mogen starten in Melbourne.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Bestel hier jouw Max Verstappen merchandise !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale / Solden juli 2022Sale / Solden juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale / Solden juli 2022Sale / Solden juli 2022