“We mogen niet panikeren, het probleem met de F1-motoren in 2026 zal opgelost worden”

Alpine F1 team
Alpine F1 team

Volgens Alpine Interim-teambaas Bruno Famin moeten we ons momenteel niet te veel zorgen maken over het motorregels die in 2026 in werking treden. Er ontstond bezorgdheid nadat uit simulaties van de teams bleek dat rijders op de rechte stukken plots moesten vertragen en terugschakelen voor de regeneratie van energie in de batterij.

In 2026 moeten de nieuwe motoren naar een 50-50 verdeling gaan waarbij de helft van de energie elektrisch wordt opgewekt en de andere helft door de interne verbrandingsmotor. Volgens de F1 zijn de simulaties van de teams, waarbij het ’terugschakelprobleem’ op de rechte stukken optrad, gebaseerd op oude data. Ook Alpine Interim-teambaas Bruno Famin vraagt geduld en zegt dat er niet gepanikeerd moet worden.

“Ik denk dat we die bezorgdheid allemaal delen,” aldus Famin. “De Formule 1, de FIA, de teams, de motorfabrikanten, we werken er allemaal aan om de juiste regelgeving voor de nieuwe wagens te hebben.”

“Ik denk dat we de komende maanden nog aan het energiemanagement kunnen werken, er is geen haast bij.”

“Het technisch reglement op het vlak van de motoren is al lange tijd geleden vastgelegd, anderhalf jaar geleden ondertussen, al de motorfabrikanten werken er hard aan.”

“Ze hebben ondertussen al zeer belangrijke beslissingen genomen op het vlak van welke richting ze uit willen gaan, de technologie die ze willen ontwikkelen. Dat nu wijzigen zou niet goed zijn. Dat is duidelijk onaanvaardbaar.”

“Ik ben er echter van overtuigd dat we met het chassis een technisch reglement zullen vinden dat goed is voor de wagens, dat goed is voor de sport.”