Wie wordt in 2013 de teamgenoot van Fernando Alonso?

Met nog twee races in Europa en negen races in totaal zitten we alweer net over de helft van het seizoen 2012. De zomerstop is een ideaal moment om het “silly season” op een nog hoger toerental te brengen. Contracten die ten einde lopen na de laatste race, jonge talenten die in de picture gezet worden, eventueel rijders die besluiten te stoppen… Maar naast de vraag of Michael Schumacher zal bijtekenen is de grootste vraag voor 2013: “Wie wordt de (nieuwe) teamgenoot van Fernando Alonso bij Ferrari?”
image
Na zijn ongeval op de Hungaroring in 2009 is Felipe Massa nooit meer dezelfde geweest. De mindere resultaten volgden elkaar blindelings op, en daar is tot op heden nog geen verandering in gekomen, op enkele uitschieters na. Sinds zijn comeback in 2010 heeft Massa zelfs geen enkele keer op het podium gestaan. Door de komst van Fernando Alonso in 2010 is Massa alleen maar meer op de achtergrond verzeild geraakt. De geruchten over een mogelijke vervanging staken in 2011 al de kop op, maar om één of andere reden wist hij toch nog een contractverlenging uit de brand te slepen.

Waarschijnlijk was dit enkel te wijten aan het feit dat Ferrari in 2011 geen enkele rol van betekenis gespeeld heeft voor de titel, zowel bij de piloten als bij de constructeurs. Dit seizoen is dit dan weer enigzins anders. Alonso staat aan de leiding in het kampioenschap met een voorsprong van 40 punten ten opzichte van beide Red Bull-piloten, terwijl Massa met slechts 25 punten op een schamele 14de plaats in het kampioenschap staat. Daarmee win je geen constructeurstitel…

Ferrari heeft het lang volgehouden, maar net voor de GP van Hongarije is naar buiten gekomen dat Ferrari de optie in het contract van Massa heeft laten varen. Die optie hield in dat Massa tot het eventuele einde van zijn contract in geen enkel geval mocht onderhandelen met andere teams. Nu ze die optie niet gebruikt hebben, staat het Massa vrij te onderhandelen met al dan niet geïnteresseerde teams. Tegelijkertijd geeft Ferrari ook te kennen dat ze op zoek zijn naar een andere teamgenoot, die wel punten genoeg kan pakken voor de titel bij de constructeurs, maar die eveneens braaf naast Alonso gaat rijden, zodat de Spanjaard ten allen tijde zijn kansen op de wereldtitel kan verdedigen.

Heel wat rijders zijn intussen al de revue gepasseerd om de plaats van Felipe Massa in te nemen. De eerste die zeker uit de lijst geschrapt kon worden was Mark Webber, want die heeft een contractverlenging gekregen bij Red Bull Racing. Er zijn her en der nog een aantal piloten genoemd, waaronder Sergio Perez, Paul Di Resta, Nico Hulkenberg, Kimi Raikkonen en zelfs onze eigen Jérôme D’Ambrosio, al is deze laatste meer “wishful thinking” van ons Belgen.

Di Resta heeft zich al meermaals in de kijker gereden bij Force India, Nico Hulkenberg iets minder. Deze laatste zal wel talent genoeg hebben, maar of dat genoeg zal zijn om naast Alonso voldoende punten te behalen voor het constructeurskampioenschap, is nog maar de vraag. Kimi Raikkonen is teruggekeerd uit het WRC met maar één doel, wereldkampioen worden, deze zal dus geen genoegen nemen met een figurantenrol in de schaduw van de Spaanse tweevoudig wereldkampioen. Sergio Perez ten slotte lijkt tot nu toe nog steeds de best geplaatste piloot om Massa te vervangen in 2013.

Perez maakt al jaren deel uit van het Young Driver programma van Ferrari. Sinds zijn entree in de Formule 1 bij het team van Peter Sauber, heeft de Mexicaan zich al meermaals laten opmerken. Ondermeer met zijn podiumplaatsen in Maleisië en Canada. In Maleisië kon Perez zelfs een tijd aanspraak maken op de overwinning, maar door een fout – al dan niet opgedrongen door Stefano Domenicali zelf – moest hij de zege aan Fernando Alonso laten. In Canada wist hij vanuit een ietwat teleurstellende 15de startplaats zich op te werken tot een mooie derde podiumstek. Als hij in de tweede helft van het seizoen nog enkele mooie resultaten kan laten optekenen, dan wordt de kans dat hij volgend jaar in de tweede Ferrari mag plaatsnemen, alleen maar groter.

Voorlopig blijft het echter alleen maar gissen wat de top van de Italiaanse renstal zal beslissen. Hun besluit zal toch minstens tot het eind van het seizoen op zich laten wachten. Tot dan is het zaak voor Felipe Massa om zich nog wat in de kijker te rijden, is het dan niet voor een verlengd verblijf bij de Scuderia, dan wel voor een plaats bij een ander team, al heeft Massa al te kennen gegeven enkel te willen rijden bij een team die een winnende wagen kan presenteren. Hij heeft geen zin om er zomaar wat te gaan tussen rijden bij één van de kleinere teams.

Wij blijven ondertussen vol interesse uitkijken naar de uitkomst van het zogenaamde “silly season”…

geschreven door Kenny Burggraeve
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}