Als tweede F1-team heeft Williams haar nieuwe wagen voor het F1-seizoen 2024 aan het grote publiek voorgesteld: de Williams FW46.
F1-teams en het presenteren van nieuwe wagens, het is iets bijzonder. Aan de ene kant willen ze zoveel mogelijk aandacht want dat is ook goed voor de sponsors, aan de andere kant willen ze niet veel van hun wagens tonen tot ze de eerste keer de baan op gaan. Bij Williams onthulden ze alvast hun livery en ‘nieuwe wagen’ voor het F1-seizoen 2024 en daarbij werd er ook heel wat aandacht gegeven aan sponsors.
Zo is de nieuwe livery voor de fans meteen al te zien in de Puma Flagship store in New York. Een mooi initiatief van Williams dat met haar Amerikaanse eigenaars meteen ook de Amerikaanse F1-fans wat hoopt te charmeren. Bij de marketingafdeling van Puma zullen ze het graag horen.
Maar alles draait in de Formule 1 uiteraard om prestaties en op dat vlak deed Williams in 2023 een erg goede zaak. In 2022 eindigde het nog op ruime afstand allerlaatste maar vorig jaar slaagde Williams erin om een belangrijke stap vooruit te zetten van de tiende naar de zevende plaats. De kloof met de zesde plaats was echter bijzonder groot, er is nog duidelijk een verschil tussen strijden in de achterhoede of naar de eerste helft van het klassement geraken. De Williams FW46 moet die kloof echter proberen verkleinen.
Naast een nieuwe wagen behouden ze bij Williams hetzelfde rijdersduo als vorig jaar: de Britse Thai Alex Albon en de Amerikaan Logan Sargeant. Sargeant moest bijzonder lang wachten op de bevestiging dat hij mocht blijven maar ongetwijfeld zorgde het feit dat hij Amerikaan is ervoor dat hij alsnog mocht blijven. Het is nu aan Sargeant om zich dit jaar te bewijzen, anders dreigen de Amerikaanse eigenaars van Williams wel eens voor een andere rijder te gaan in 2025, wanneer er veel meer beweging zal zijn op de rijdersmarkt.