Wolff: “Geld is het grote struikelblok in gesprekken met Liberty Media”

Toto Wolff, teambaas bij Mercedes, zegt dat geld het grote gespreksonderwerp is met Liberty Media over de toekomst van de Formule 1.

De commerciële contracten van de Formule 1 teams, die nog onder het gezag van Bernie Ecclestone werden ondertekend, lopen in 2020 af. Daardoor zijn de gesprekken met Liberty Media over de toekomst van de Formule 1 al aan de gang. Liberty wil graag de laatste jaren van het huidige contract gebruiken om alle teams op gelijke hoogte te krijgen. Toen het voorstel werd gepresenteerd aan de teams, dreigde Ferrari met een vertrek uit de sport.

Op de agenda van Liberty staan simpele regels voor de motoren en een plafond op het budget van de teams. Volgens Toto Wolff is het grootste probleem tijdens de gesprekken over de verdeling van het prijzengeld na 2020.

“Op dit moment is dit het grootste gespreksonderwerp”, zei Toto Wolff tegenover ESPN. “We moeten een structuur vinden dat werkt voor iedereen. Sommige kleiner teams hebben het moeilijk om in leven te blijven.”

“Wij zijn niet tegen een plafond op het budget, zolang het maar in de juiste richting evolueert en aangepast kan worden bij de introductie. We gaan niet dertig procent van onze mensen aan de kant zetten in één jaar en we gaan ook ons voordeel op vlak van prestaties niet zomaar weggeven. Er moet dus ook iets voor ons in zitten.”

“Deze discussie is net van start gegaan op een vriendelijke manier, maar ook nu merken we een verschil in mening. Uiteindelijk zullen we de juiste oplossing vinden.”

Toto Wolff reageert verder ook op de uitspraak van Sergio Marchionne om de Formule 1 te verlaten. “Sergio zegt waar het op staat en houdt geen blad voor de mond. Hij zegt dat hij enkele zaken niet accepteert en dat is zijn manier om ermee om te gaan, maar over het algemeen ben ik het eens met zijn mening.”

“In Abu Dhabi verklaarde ik nog dat we allemaal van Formule 1 houden. We zijn hier om te blijven racen, maar volgens de juiste structuur. Daardoor zullen we onze mening blijven uiten, als we denken dat het niet in de goede richting gaat.”

Mercedes is onder de huidige regulaties het dominante team en heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd om hun hybride motor te ontwikkelen. Veranderingen na 2020 zouden ervoor kunnen zorgen dat Mercedes de sport niet meer domineert, maar Wolff benadrukt dat Mercedes veranderingen niet zal tegengaan om hun dominante positie te behouden.

“We zijn er klaar voor”, zei Wolff. “We worden graag uitgedaagd. We begrijpen ook de tekortkomingen in het huidige reglement. We moeten vooraan kunnen vechten en daar zijn wij voorstander van.”

“We moeten begrijpen dat Liberty een andere mening kan hebben. Maar ze begrijpen ook dat de sport hoogtechnologisch moet blijven en dat we niet opnieuw een compleet nieuwe motor willen ontwikkelen. Op dat vlak zijn we het met elkaar eens. We hebben wagens nodig die snel en spectaculair zijn. Maar we willen ook kunnen inhalen.”

Verder wil Toto Wolff de MGU-H graag behouden, ook al is die MGU-H duur en moeilijk om te ontwikkelen. Hij denkt er zelfs aan om de MGU-H te leveren aan teams die het moeilijk hebben, zodat die technologie in de Formule 1 blijft.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}