Wolff: “Mercedes moet aanvaarden dat concurrenten betere voorvleugel hebben”

Toto Wolff zegt dat Mercedes zal moeten accepteren dat concurrenten als Ferrari een beter design voor de voorvleugel hebben, mocht blijken dat andere teams het nieuwe reglement beter geïnterpreteerd hebben.


De reglementswijzigingen van 2019 staan in het teken om inhaalacties te promoten, waardoor de races een stuk spectaculairder dienen te worden. Een bredere, maar simpele voorvleugel zou daarvoor moeten zorgen.

Het gevolg van de reglementswijzigingen is dat er heel wat verschillende designs voor de voorvleugel ontstonden, variaties die ervoor moeten zorgen dat zoveel mogelijk luchtstroming langs de voorwielen circuleert.

Teams zoals Mercedes en Red Bull hielden hun design eerder conservatief, terwijl creatievelingen zoals Ferrari en Alfa Romeo dan weer kozen voor elementen die versmallen tot aan de uiteinden van de voorvleugel, de zogenaamde ‘endplates’.

Het resultaat na één week testen: Ferrari lijkt enorm sterk, terwijl Lewis Hamilton en Valtteri Bottas spraken over problemen met de bestuurbaarheid van hun wagen. Mercedes heeft dan ook met een arendsoog het design van Ferrari bekeken.

“Je moet ruimdenkend zijn”, klinkt het bij Toto Wolff. “Onze filosofie op vlak van design is steeds wat anders geweest dan de meeste concurrenten. Tot dusver reden we steeds met een langere wielbasis dan andere teams. Daarnaast reden we nooit met een ‘rake’ op de wagen”, waarbij Wolff doelt op het optillen van de achterkant van de wagen, wat geïntroduceerd werd door Red Bull.

“Die beslissingen maakten we niet omdat we dachten dat ons design superieur was ten opzichte van de concurrentie, maar we geloofden wel dat het totaalpakket voor ons optimaal was.”

“Wanneer er een nieuw reglement is, dan moet je als team ruimdenkend zijn en kijken naar wat andere teams hebben gedaan. Mocht bij één team iets beter functioneren, dan zal elk ander team onderzoeken of het voor hen ook goed uitdraait.”

Overschakelen naar een design zoals Ferrari of Alfa Romeo is volgens Wolff echter niet aan de orde. “Het veranderen van de voorvleugel is niet iets dat je op één dag voor elkaar kan krijgen. We spreken niet over dagen of weken als je het aerodynamisch concept wilt veranderen, dan spreek je over maanden.”

Afwachten dan maar welk design er het beste is. Andy Green, technisch directeur bij Racing Point, denkt echter dat beide concepten kunnen werken.


Op onderstaande foto’s is te zien dat Mercedes tijdens de tweede testweek al een aangepaste voorvleugel aan het uittesten is.


a:0:{}
Gemengde gevoelens bij Stoffel Vandoorne na de Formule E-race in Hongkong. Onze landgenoot veroverde gisteren zijn allereerste polepositie in de Formule E maar moest tijdens de race opgeven door een probleem met de aandrijfas van de wagen.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en koop bij Bol.com via onderstaande banner Naar Buiten 2021Naar Buiten 2021

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print