Worden tweetaktmotoren de toekomst van de F1?

De technische directeur van de Formule 1 Pat Symonds denkt dat de toekomst van de Formule 1 moet gezocht worden in tweetaktmotoren.


U leest het goed: Pat Symonds denkt dat de techniek die je in je kettingzaag, grasmachine of je Honda Camino vindt kan aangewend worden om een rol te spelen in de toekomst van de Formule 1. Hij beseft naar eigen zeggen dat het een controversiële piste is om te bewandelen maar hij vindt het het overwegen waard.

“We moeten kijken naar hoe onze toekomstige motoren eruit zullen zien,” vertelde Symonds tijdens een conferentie over energie-efficiëntie bij de Motorsport Industry Association vorige week.

“Bij de F1 is dit waar we op dit moment mee bezig zijn. Ik ben er erg op gebrand dat het een tweetakt is”, vertelt hij tegenover ‘Motorsport Magazine.

“Veel efficiënter, geweldig geluid uit de uitlaat, en veel van de problemen met de oude tweetakten zijn gewoon niet meer relevant,” vervolgde hij.

“Directe injectie, drukvulling en nieuwe ontstekingssystemen hebben ervoor gezorgd dat nieuwe vormen van tweetaktmotoren zeer efficiënt en zeer emissievriendelijk zijn. Ik denk dat er een goede toekomst voor hen is.”

Ondanks het feit dat er in de Formule 1 gebruik gemaakt wordt van hybride-technologie is het vooral de volledig elektrische Formule E die zich profileert als milieuvriendelijk. Maar Symonds denkt dat ook de Formule 1 zich dat imago kan aanmeten met behoud van de verbrandingsmotoren.

“Er is niets mis met elektrische voertuigen, maar er zijn redenen waarom ze niet voor iedereen de oplossing zijn,” zei hij.

“De interne verbrandingsmotor heeft een lange toekomst. Een toekomst die langer is dan veel politici zich realiseren, omdat politici alles op elektrische voertuigen inzetten.”

“Ik denk dat er een zeer grote kans is dat er nog steeds plaats is voor een verbrandingsmotor maar misschien loopt hij op waterstof.”

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}