Zak Brown reageert op speculaties: “Er is geen ‘geheime saus’ die de McLaren F1-bolide snel maakt”

McLaren F1 team

Volgens McLaren-baas Zak Brown is er veel commotie rond McLaren en haar ‘flexibele achtervleugel’ omdat het nu aan de leiding van het kampioenschap staat. Brown meent ook dat zijn team niet plots door zogenaamde ‘flexi-wings’ competitief is geworden.

Met de regelmaat van de klok keert de commotie rond zogenaamde ‘flexi-wings’, voor- of achtervleugels die te fel doorbuigen op rechte stukken, terug in de F1-paddock. De voorbije jaren was er al commotie rond en de FIA ondernam zelfs extra maatregelen om tijdens het rijden meetpunten te hebben, bijvoorbeeld de ‘bollen’ die te zien zijn op de achtervleugels’.

Vooral na de GP van Azerbeidzjan, die door Oscar Piastri en McLaren gewonnen werd, ontstond er commotie. Op de sociale media doken er immers beelden op waarbij McLaren op het rechte stuk een zeer hoge topsnelheid haalde en waarbij er een soort ‘mini-DRS’ leek te ontstaan bij de McLaren F1-bolide omdat de achtervleugel een beetje open leek te plooien.

Onder andere Red Bull en Ferrari stelden zich vragen over de zaak en gingen uiteraard te rade bij de FIA. Uiteindelijk ging McLaren tijdens de volgende race in Singapore akkoord met het aanpassen van haar achtervleugel. Volgens McLaren-baas Zak Brown is de McLaren F1-bolide echter niet alleen door een zogenaamd ‘flexibele achtervleugel’ competitief.

“Wie er ook wint, er wordt altijd naar die wagen gekeken om te proberen begrijpen wat ze doen,” aldus Zak Brown in gesprek met ‘The Times’. “Het is volledig natuurlijk dat men nu naar onze wagen kijkt en vervolgens conclusies trekt, al zijn veel van die conclusies niet correct.”

“We hebben iedere test doorstaan. We hebben een kleine aanpassing gedaan, gewoon omdat we denken dat het niet veel verschil zal maken en er veel commotie rond is.”

“Om te bewijzen dat er geen ‘geheime saus’ is, zegden wij: ‘Wel, we passen het een beetje aan’.”

Volgens Brown is het ook logisch dat de concurrentie probeert om te leren van McLaren en om alles op alles te zetten om een eventueel ‘voordeel’ dat McLaren zou hebben te doen verdwijnen, al dan niet door commotie te veroorzaken.

“Ze zouden hun job niet goed doen als ze geen commotie veroorzaakten,” aldus Brown. “Het is een compliment dat men naar onze wagen kijkt en ons uitdaagt. We hebben mooie innovaties op onze wagen.”

McLaren staat momenteel 41 punten voor Red Bull in het kampioenschap bij de constructeurs en het lijkt op weg om voor het eerst sinds 1998 wereldkampioen te gaan worden.