Het zomerrapport: Team voor team: Sauber

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.

Deze keer is het de beurt aan Sauber.
image
Sauber:
– Aantal punten: 22 (achtste in constructeurs kampioenschap)
– Felipe Nasr: 16 punten (twaalfde in WK)
– Marcus Ericsson: 6 punten (achttiende in WK)
– strijd kwalificatie: Felipe Nasr 6-4 Marcus Ericsson
– strijd race: Felipe Nasr 6-2 Marcus Ericsson

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

2014 was een rampzalig jaar voor het team van Sauber. Ze behaalden geen enkel punt en behaalden zo hun slechtste resultaat sinds 1993. Daarom kozen ze voor een volledig nieuw rijdersduo met Felipe Nasr en Marcus Ericsson. Ook de wagens kregen een nieuwe blauwe-gele livery, niet toevallig de kleuren van de hoofdsponsor van Nasr en de Zweedse vlag (Ericsson is een Zweed).

Sauber kwam vooral in het begin van het seizoen vaak in het nieuws. Tijdens de tests toonde de wagen zich betrouwbaar en makkelijk te controleren, waardoor ze vaak bovenaan de tijdenlijsten terug te vinden waren. Maar het belangrijkste feit dat de aandacht van de pers trok was dat Sauber drie rijders onder contract had staan om te racen. We spreken dan over de twee nieuwe rijders, Felipe Nasr en Marcus Ericsson, maar ook Giedo van der Garde die in 2013 voor het team reed en in 2014 reserverijder was.

De Nederlander kwam naar buiten met het feit dat hij in 2014 een contract had getekend waardoor hij in 2015 een zitje zou krijgen. Vervolgens stapte de Nederlander naar de rechtbank, want Sauber deed volgens Van der Garde aan contractbreuk. In Australië zagen we Giedo van der Garde nog met een uitrusting om te racen, maar uiteindelijk keerde de rust terug. Felipe Nasr en Marcus Ericsson, die de voorbereidingen hadden gedaan, mochten gewoon de race aanvatten. Bij Sauber luidde het dat het te gevaarlijk was om Van der Garde te laten starten aan een race zonder enige voorbereiding. Uiteindelijk troffen Van der Garde en Sauber een schikking.

Felipe Nasr liet het hele gebeuren niet aan zijn hart komen en reed tijdens zijn debuutrace meteen naar de vijfde plaats. Verder behaalde de Braziliaan nog twee keer punten tijdens de eerste tien races. Nasr is duidelijk de betere van de meer ervaren Marcus Ericsson, die reeds zes punten behaalde. Nasr maakt een erg goed debuutjaar mee. De jonge Braziliaan staat, ondanks dat Sauber na Australië minder presteerde door een gebrek aan geld om de wagen goede verder te ontwikkelen, nog steeds boven ervaren rijders zoals Sergio Pérez en Pastor Maldonado.

Marcus Ericsson, die overkwam van het ten onder gegane Caterham, had even tijd nodig om zich aan te passen aan zijn nieuwe team. Hij maakte pijnlijke fouten, zoals in Maleisië, die normaal niet mogen voorkomen. Maar naarmate het seizoen vorderde maakte de Zweed een betere indruk. Hij vindt van zichzelf dat hij steeds beter wordt naarmate hij meer ronden maakt met zijn Sauber. Daarmee is het seizoen van Sauber in ieder geval beter begonnen dan vorig jaar.

Sauber heeft de laatste races geen updates meer gedaan aan de wagen en dat was duidelijk merkbaar. In de Formule 1 geldt nog meer dan elders het principe van “stilstaan is achteruitgaan”. Maar Sauber zal met updates komen in België en later ook nog in Singapore. We zullen zien wat deze updates bijbrengen op de wagen, die het vooral moeilijk lijkt te hebben in de snellere bochten.

Rapport: 63/100
Vorig rapport:Klik hier voor het zomerrapport van McLaren-Honda
Volgend rapport: Klik hier voor het zomerrapport van Toro Rosso
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print